Zo blijf je interessant voor de werkgever

Je bedrijf heeft een strategie om te groeien en moeilijke tijden te overleven. Maar hoe zit het met jou? Hoe zorg je voor de verlenging van jouw contract, een positief beoordelingsgesprek of promotie. Kortom, hoe blijf je interessant voor de baas?

Wees aardig

Hoe simpel het ook klinkt: wees een prettig mens om mee te werken. Uit onderzoek van de businessfaculteit van Harvard blijkt dat leidinggevenden liever werken met aardige werknemers dan met hun onsympathieke collega’s die wel meer verstand van zaken hebben. Leiders beweren professionaliteit te verkiezen boven ‘likeability’, maar resultaten uit de praktijk bewezen het tegenovergestelde.

In moeilijke tijden willen leidinggevenden juist werknemers die enthousiasme en betrokkenheid tonen. Dus breng positiviteit en plezier op de werkvloer, wees een teamplayer, haal je neus niet op voor klussen die niet bij je functie passen en vergeet niet te lachen. Natuurlijk hoef je niet je complete gedrag of persoonlijkheid te veranderen. Mocht het toch te veel moeite kosten dan is het misschien tijd om verder te kijken.

Wees zichtbaar

Wees zichtbaar. Ga naar die vrijdagmiddagborrel ook al wil je liever naar huis. Ga toch mee met het bedrijfsuitje ook al houd je niet van wadlopen. Aanwezigheid wordt gewaardeerd. Je toont aan betrokken te zijn en je wordt door hen betrokken.
Vaak worden op dat soort momenten de laatste nieuwtjes besproken. Bovendien is het een mooie kans om een band met hen op te bouwen. Je leert degenen waarmee je acht uur per dag doorbrengt beter kennen en je kunt jezelf laten zien.  Vermijd je deze gelegenheden dan is er een kans dat je over het hoofd wordt gezien. Wie gaat bijvoorbeeld dat nieuwe project leiden of wie mag naar die conferentie in Spanje? In ieder geval niet “hoe heet hij ook al weer? Die jongen die altijd meteen naar huis gaat…”

Neem initiatief

Het Amerikaanse businessblad Forbes vroeg ruim twintig leidinggevenden uit verschillende branches naar de ideale werknemer. Een gebrek aan initiatief was de grootste ergernis bij de bazen. Hun tip: “kom nooit met een probleem zonder daarbij zelf mogelijke oplossingen aan te dragen”.
Nuttige ideeën voor verbeteringen, zonder daar specifiek toe gevraagd te zijn, worden zeer gewaardeerd. Het maakt niet uit wat jouw baan is, er is altijd wel iets vinden waaraan gewerkt kan worden. Of het nu gaat om het onderhouden van waardevolle zakelijke contacten of het verbeteren van de effectiviteit van processen.

Blijf ontwikkelen

De dynamiek van de arbeidsmarkt en de snelle competentieveroudering die hiermee gepaard gaat, zorgen ervoor dat je jouw vakkennis en vaardigheden regelmatig moet bijstellen. Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat je nu nog drie jaar vooruit kunt met wat je hebt geleerd. Ter vergelijking, in 1940 was dat twaalf jaar en in 1970 zeven jaar. Volgens onderzoeker Andries de Grip vereist dit duurzame inzetbaarheid. “Werknemers moeten hun competenties op peil houden, ook om mogelijk naar een andere functie te kunnen uitwijken.” Er zijn allerlei mogelijkheden om bij te leren. Via een opleiding, training of workshop, maar ook door middel van een ‘mentor’, een collega binnen of buiten de afdeling.

Voeg waarde toe

Laat zien wat voor waardevolle vangst je bent voor de organisatie. Probeer jouw persoonlijke krachten te vinden om deze vervolgens naar buiten te brengen. Stel hierbij de volgende vragen: wat onderscheidt mij van de anderen met een vergelijkbare werkachtergrond? Bij welke zaken komen mensen naar mij toe? In andere woorden, welke vaardigheden, competenties, kennis en houding heb ik waardoor mensen graag met mij samenwerken? Bij welke werkzaamheden voel ik voldoening en heb ik het idee dat ik een zinvolle bijdrage lever? Kom je er zelf niet uit dan kun je deze vragen stellen aan mensen uit de omgeving. Wellicht kom je nog tot nieuwe ontdekkingen over jezelf.

Door het volgen van een opleiding bij ISBW opleiding & training weet u zeker dat u interessant blijft voor uw werkgever. Dit zijn de meest populaire trainingen van ISBW: Middle Management, Adviesvaardigheden, Effectief communiceren, NIMA Sales A en Timemanagemen