Public Relations en sponsoring zijn instrumenten die als hoofddoelstelling hebben: het opbouwen en onderhouden van een goede relatie met de doelgroepen. De beide instrumenten zijn dus relatie- maar niet altijd verkoopgericht.
We leven in een steeds kritischer wordende maatschappij, waarin afnemers steeds meer eisen stellen met betrekking tot het reilen en zeilen van (commerciële) organisaties. Ook eisen veel groeperingen in de maatschappij dat organisaties transparant zijn en hun handelen aan de maatschappij kunnen verantwoorden.
Ook sponsoring heeft aan populariteit gewonnen omdat het steeds moeilijker wordt om de doelgroep via ‘gewone’ reclame te bereiken. Sponsoring wordt vaak ingezet om naamsbekendheid te krijgen maar het is ook een goed instrument om een betere relatie met klanten op te bouwen of om met prospects in contact te komen. Zo is het plaatsen van het bedrijfslogo op de borden bij sportevenementen zoals bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen niet meer voldoende. Bij sponsoring is het van groot belang dat er bijeenkomsten zijn waarin klanten persoonlijk kennis kunnen maken met de organisaties. Bekend worden, relaties bouwen en een goede reputatie opbouwen: daar gaat het om.
Download pdf-bestand voor volledig artikel.