De bestaande afnemers (klanten) zijn de belangrijkste afnemers die een onderneming heeft met betrekking tot gerealiseerde omzet. Het is daarom van belang deze groep afnemers te kennen en te koesteren. Deze groep afnemers zorgt voor de continuïteit van de onderneming terwijl de marketing- en salesafdeling op zoek gaat naar nieuwe afnemers. Hierbij wordt vaak het contact met de bestaande afnemers vergeten. Daarom is het van belang te weten wie de klanten zijn en welke omzet zij meebrengen. Om dit in kaart te brengen kan gebruik worden gemaakt van de Klantenpiramide, ook wel de Customer Marketing Method genoemd.
Met behulp van de Klantenpiramide beschikt de onderneming over een gestructureerde wijze om de verkoop- en marketingbudgetten en inspanningen te verdelen over die afnemers die ook voor daadwerkelijke omzet zorgen van de onderneming.
Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol managementinspiratie. Je leest over onze managementpodcast, managementonderzoek of het ISBW Managers Event. We delen verhalen over onze studenten. En houden je natuurlijk altijd op de hoogte van onze nieuwe opleidingen of acties.