
De wijze waarop bedrijven producten en diensten aanbieden en de manier waarop de transactie tot stand komt, noemen we de verkoopmethode. De verkoopmethode is afhankelijk van het soort product of dienst, de waarde per transactie, de aard van de kopers en de beschikbare technologie.
Zo vraagt het verkopen van een usb-stick of pen een andere verkoopmethode dan het verkopen van bijvoorbeeld een auto of keuken.
Een usb-stick kan gerust via een website besteld worden (verkoop via media) maar bij een auto of keuken gaan mensen langs bij showrooms. De verkoper moet veel te weten komen over de achtergrond van zijn klant om het aanbod op hem te kunnen aanpassen (verkoop via meters). De meest kostbare vorm van verkoop is verkoop via mensen, waarbij de verkoper langs gaat bij potentiële klanten om zijn product te verkopen.
Tenslotte bieden de nieuwe technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijkheden voor de verschillende verkoopmethoden. Een verkoper kan bijvoorbeeld een online productdemonstratie geven wat tijd- en reiskostenbesparend is.
Download pdf-bestand voor volledig artikel.