Erik Kessels-Orgaandonatie

Erik Kessels (1966) is een Nederlandse Reclamemaker, fotograaf, kunstenaar en auteur. Als mede-oprichter van het reclamebureau KesselsKramer was hij de bedenker van een aantal bekende campagnes in Nederland. Tijdens een seminar bij ISBW in Zaltbommel vertelt Erik Kessels over deze campagnes.

Iedereen kent de reclamecampagne voor orgaandonatie. Als u deze maand iemands leven kunt redden, zou u dat dan doen? Ben je liever gezond dan ziek? Nederland heeft meer donoren nodig. Ben jij al donor? Ook de filmpjes waarin je ziet hoeveel procent van een dorp of stad al orgaandonor is zijn bij iedereen bekend.

Erik Kessels wilde met deze campagne de mensen bereiken die nog niet geregistreerd zijn, maar wel orgaandonor willen zijn.  Het motto is simpel en duidelijk: ja of nee
Mensen krijgen vragen te zien die met ja of nee beantwoord kunnen worden. Zo ook de vraag Wil je donor worden? Mensen kunnen zich uiteindelijk simpel registreren met behulp van DigID terwijl daar voorheen formulieren voor nodig waren.

Bij de campagne zijn diverse partners aangesloten zoals de ANWB en de KNVB.
De vragen kwamen ook tevoorschijn op het socialmedianetwerk van Hyves. Wanneer je je aanmeldde als donor werd dit op je profiel gezet. Op deze manier zijn er 20.000 nieuwe donoren geregistreerd.

{^youtubevideo|(width)425|(height)264|(rel)True|(autoplay)False|(fs)True|(url)https://www.youtube.com/watch?v=8qk3mxTTXZs^}