Communicatieonderzoek

Als we willen dat onze communicatie effect heeft, moeten we weten met wie we moeten communiceren, hoe de ontvangerscondities zijn, welke omstandigheden een rol spelen enzovoort, enzovoort. Dat is eigenlijk wat wij met communicatieonderzoek ook willen bereiken. We kunnen natuurlijk gewoon onze boodschap uitzenden, zonder ons dat allemaal af te vragen. We kunnen ook afgaan op onze intuïtie. In dat geval moeten we alleen niet verbaasd zijn als het effect van onze inspanningen uiteindelijk gering of niet optimaal is.

Meten is weten. Als we willen weten wat er aan de hand is in de samenleving, als we willen weten welke effecten onze handelingen hebben, zullen we dat moeten onderzoeken. Daarvoor zijn heel veel methoden beschikbaar. Het is de kunst het juiste onderzoek toe te passen op de juiste vraag. In deze tekst willen we u inzicht geven in de mogelijkheden en in het onderzoeksproces. Want hoe meer gegevens beschikbaar zijn, hoe beter we onze communicatieplannen en communicatieadviezen kunnen onderbouwen.

Download pdf-bestand voor volledig artikel.