De medewerkers van nu willen een leidinggevende die motiveert en inspireert. De generatie van nu wil dus geen baas, maar een coach. Door medewerkers coachend aan te sturen, bereik je meer. Meer resultaat en meer inzicht. Maar in het Nationale Management Onderzoek geven 3 op de 10 medewerkers aan dat hun leidinggevende zich niet coachend genoeg opstelt. >> Download het rapport
Onderzoek wijst uit dat leidinggevenden minder bereiken met een klassieke ‘baashouding’. Je medewerkers enkel orders geven en zeggen wat ze moeten doen: het werkt niet. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat je werknemers vertrekken. Wat kun je hiertegen doen? Je werknemers zoeken in jou een mentor, een coach waar ze iets van op kunnen steken. En bij wie ze terecht kunnen als ze tegen problemen aanlopen. Geef daarom sturing in plaats van orders. Dit helpt je medewerkers beter hun werk te doen. Én zich beter in hun vel te voelen.
Werkzaam binnen het management of als leidinggevende? Dan heb je een dynamische functie waarin je verschillende rollen vervult. Eén van die rollen is de rol van coach. Het coachende aspect van management draait om het helpen ontwikkelen van medewerkers. Om dit goed te doen, moet je weten wat er bij je personeel speelt. Hebben zij nog genoeg uitdaging in hun werk? Wat speelt er op de werkvloer? En gaat privé alles wel goed? Besteed hier aandacht aan, daar pluk je later de vruchten van!