Menu
ISBW logo

Medewerkers behouden? Tips voor goed werkgeverschap

Je kunt geen krant openslaan of nieuwsplatform openen zonder iets te lezen over de overspannen arbeidsmarkt. In 2023 ervaarde volgens het CBS driekwart van de ondernemers een tekort aan arbeidskrachten. Voor ruim 40% van de ondernemers is dit ook de voornaamste reden voor belemmering in de bedrijfsvoering. Als werkgever is het daarom van cruciaal belang om je actief in te zetten om jouw medewerkers te behouden.

Hiervoor is goed werkgeverschap nodig, want dat bevordert duurzame inzetbaarheid. Als manager is het daarom een must om te focussen op de ontwikkelbehoeften van je teamleden en hun potentie. Maar daar blijft het niet bij. In deze blog lees je welke rol je als manager kan spelen in het behouden van medewerkers.

Medewerkers aantrekken met een goede reputatie

Goed werkgeverschap begint met laten zien aan potentiële nieuwe medewerkers waarom jouw organisatie een interessante en fijne werkplek is. Dit kan door hen de sfeer te laten proeven, te laten zien welke expertises het bedrijf in huis heeft en duidelijk te maken dat er bijvoorbeeld veel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers. Dit onderstreept dat jouw organisatie een goede werkgever is. Gezonde, gemotiveerde medewerkers stralen goed werkgeverschap uit en vormen een sterke referentie, dus laat hen vertellen hoe blij zij zijn met jouw organisatie als werkgever!

Welke aspecten vinden medewerkers dan het belangrijkst aan een werkgever? Uit de ManagementScore 2022 blijkt dat goed werkgeverschap vooral gaat om persoonlijke aandacht (60%), actief luisteren (44%), eerlijke beloning (43%) en medewerkerstevredenheid (43%). Als manager is het daarom van belang om hierbij stil te staan. Peil bijvoorbeeld regelmatig de tevredenheid van medewerkers en voer actief verbeteringen door op basis van de resultaten. 7 op de 10 managers hebben dit hoog op de agenda staan. Ga actief met medewerkers in gesprek en luister naar hun ideeën.

Duurzame inzetbaarheid als antwoord op arbeidskrapte

Communiceren over goed werkgeverschap naar de buitenwereld gaat met name over de cultuur en het totaalplaatje. De volgende stap is om stil te staan bij de medewerker als individu. Door de krapte op de arbeidsmarkt is duurzame inzetbaarheid – medewerkers gezond aan het werk houden – belangrijker dan ooit. Het wordt immers steeds lastiger om vacatures weer op te vullen als iemand vertrekt. Om te zorgen dat jouw mensen gelukkig zijn en blijven in hun werk, moet je als manager oprechte interesse tonen in hoe het met hen gaat.

Oprechte interesse tonen in teamleden hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het heeft wel je aandacht nodig. Ga in gesprek met je teamleden, neem de tijd om het over werk én privé te hebben en om je team echt goed te leren kennen. Zorg voor een mix van contact in teamverband en een-op-eengesprekken en creëer een sfeer van vertrouwen, plezier en veiligheid. Investeer in het opbouwen van een band waarin iedereen zich vrij voelt te zeggen wat hij of zij denkt of waar hij of zij tegenaan loopt. Werkgelukexpert Elodie Blom geeft hiervoor waardevol advies: “Het is belangrijk dat je ziet hoe je medewerkers zich voelen. Zijn ze gemotiveerd om aan het werk te gaan, of staan ze wel erg lang te kletsen bij het koffiezetapparaat? Het gaat er niet om dat je je medewerkers controleert, maar dat je ziet hoe ze zich voelen. Dat is ook een mooi uitgangspunt voor een gesprek: waar heb je behoefte aan?”

Daarnaast is het van belang om de werkdruk in de gaten te houden. Daarmee hangt samen dat het sturen op de juiste balans tussen werk en ontspanning vandaag de dag ook echt niet meer mag ontbreken. Denk hierbij aan het faciliteren van sporten en het stimuleren van een rondje wandelen na de lunch.

Goed werkgeverschap betekent ruimte voor ontwikkeling

Medewerkers zijn gelukkiger wanneer zij voldoende ruimte krijgen om zich te blijven ontwikkelen. Als manager is het belangrijk om te focussen op de competenties van ieder teamlid. Waar is een medewerker goed in? Waar liggen de krachten? En wat zijn de verbeterpunten? Kijk hierbij niet alleen naar taken binnen het functieprofiel, maar kijk breder naar werkzaamheden waar iemand gelukkig van wordt.

Ga regelmatig met je teamleden hierover in gesprek en ontdek welke skills zij nog kunnen ontwikkelen. Hierbij geldt: focus niet alleen op de zwakke kanten als verbeterpunten, maar juist ook op kwaliteiten die nóg sterker ontwikkeld kunnen worden. Door aandacht te hebben voor persoonlijke ontwikkeling en hierin te investeren, toon je als manager en als organisatie waardering voor de medewerker.

Kortom, het aantrekken van medewerkers begint bij het neerzetten van je organisatie als goede werkgever. Zowel op cultuur- en teamniveau als op individueel niveau. Eenmaal binnen, zorg je er met aandacht voor de mentale en fysieke gezondheid en persoonlijke ontwikkeling voor dat medewerkers betrokken blijven. En misschien wel het belangrijkst: kijk regelmatig in de spiegel. Wat kun jij als manager verbeteren of anders aanpakken, voor nóg gemotiveerdere medewerkers?

Ontwikkel je tot topwerkgever

We begrijpen dat het altijd tevreden houden van je medewerkers ingewikkeld kan zijn, vooral wanneer er veranderingen op de loer liggen waar niet iedereen op zit te wachten. Bij ISBW kun je verschillende trainingen of opleidingen volgen om het geluk van jouw medewerkers effectiever te managen. Tijdens de Training Teamontwikkeling en Verandering leer je bijvoorbeeld hoe je stresssituaties tijdig herkent en weerstand omzet naar draagvlak voor de veranderingen, procedures en afspraken waar jij als manager verantwoordelijk voor bent.