Menu
ISBW logo

Hoe zorg je dat je goede mensen behoudt?

Door werkgelukexpert Elodie Blom

Als werkzoekende heb je de banen op dit moment voor het uitkiezen. Voor elk 100 werkzoekenden zijn er op dit moment 105 vacatures beschikbaar. Als je van baan wilt switchen, dan is dit in bijna alle branches hét moment om die stap te zetten. Ook als je niet helemaal in het profiel past. 

Er is ook een keerzijde aan deze medaille. Want hoe zorg je er als manager voor dat je jouw goede mensen behoudt? Juist nu de banen voor het oprapen liggen. Dat lees je in dit artikel.

Inspelen op de dynamische markt 

Vergrijzing, technologische ontwikkelingen en concurrentie hebben ervoor gezorgd dat voor het eerst in vijftig jaar meer vacatures dan werklozen zijn. Dat betekent dat bedrijven niet alleen hun best doen om aan personeel te komen, maar ook om personeel (en vooral goede mensen) te behouden. Sectoren waar bedrijven het tot voor kort nog voor het uitkiezen hadden, kampen inmiddels met een enorm tekort aan goede mensen. Werkgevers hebben dus een belangrijke rol te vervullen in het behouden van goede mensen. 

Veel werkgevers zijn zich bewust van deze ontwikkeling en spelen erop in. Ze zijn bijvoorbeeld bereid om omscholing voor hun personeel betalen of ze bieden een intern leer-werktraject aan. De tekorten in veel branches zijn groot en zullen nog verder oplopen. Iets waar werknemers hun voordeel uit kunnen halen. Zij zitten in een goede positie om te onderhandelen.

Als het niet over salaris is, bijvoorbeeld omdat dat wettelijk geregeld is volgens een cao, dan kan het gaan over betere voorwaarden. Zoals een auto van de zaak, flexibiliteit in uren, gemakkelijker thuiswerken, een laptop en smartphone van de zaak, meer vakantiedagen en/of bijscholing. Werknemers kunnen namelijk op dit moment gemakkelijk ergens anders veel van deze voorwaarden wel krijgen na onderhandeling. Wil je mensen binnenhouden, luister dan naar de behoeftes van je werknemers en speel hierop in. 

Focus op het werkgeluk van je werknemers

Nu zijn goede voorwaarden en een ruim salaris niet de grootste reden voor werkenden om op zoek te gaan naar een andere baan. De grootste reden is het algemeen werkgeluk. Dit is exact waar de werkgever op kan inspelen om ervoor te zorgen dat (goede) mensen blijven. Wij willen niet alleen werken om geld te verdienen en rekeningen te kunnen betalen, maar vooral om gelukkig te zijn in wat we doen in ons leven. Werk is een groot onderdeel van ons leven, gezien het aantal uur dat we daarmee bezig zijn. De taak als manager is dus om in te spelen op het werkgeluk van het personeel.

De 5 aspecten van werkgeluk

Inspelen op het werkgeluk van de werknemers kan aan de hand van de 5 aspecten waar werkgeluk uit bestaat.

1. Betekenis

Zingeving, purpose, zinvol voelen, mensen helpen. Het draait erom dat de werknemers zich van betekenis voelen en iets kunnen toevoegen aan de maatschappij. Dit zorgt voor intrinsieke motivatie. 

2. Competentie

Het gevoel dat je goed bent in wat je doet. Dat werknemers hun kwaliteiten en talenten kunnen inzetten en een taak met de juiste kennis en vaardigheden kunnen afmaken. Voor de werknemers fijn voor het werkgeluk, maar ook voor de kwaliteit van het bedrijf. Onder andere hierdoor is het raadzaam om werknemers te stimuleren om nieuwe dingen te leren als ze iets nog niet kunnen, maar er wel in geïnteresseerd zijn. 

3. Autonomie

Ook wel zelfstandigheid en keuzevrijheid, wat op verschillende vlakken tot uiting kan komen. Op de taak zelf, de eigen tijd indelen en/of hoe het werk gedaan wordt. Geef werknemers de vrijheid om ervoor te zorgen dat zij zich autonoom voelen binnen hun werk. 

4. Verbondenheid

Verbondenheid draait er vooral om hoe er met elkaar omgegaan wordt of hoe er feedback gegeven wordt. Stimuleer dat medewerkers elkaar steunen en helpen in het werk, maar ook dat die persoonlijke band wordt opgebouwd bij bijvoorbeeld die vrijdagmiddagborrel. 

5. Plezier

Plezier is een vorm van kortetermijngeluk. Bijvoorbeeld een grapje bij het koffiezetapparaat. Deze korte momenten zorgen voor een verhoging in plezier.

Ga het gesprek aan met je werknemers over hun werkgeluk 

Als werkgever dien je op deze aspecten in te spelen. Zorg ervoor dat de sfeer in het bedrijf goed is. Zorg voor open communicatie en dat er ook lol gemaakt kan worden. Werknemers willen een bijdrage kunnen leveren. Geef hen waardering voor het werk dat ze doen. Ze willen keuzemogelijkheden hebben en taken doen waar zij zich competent in voelen. Bied hen vertrouwen. Hoe dit eruitziet is voor ieder individu anders. Heb oog voor de mensen. 

En last, but not least het allerbelangrijkste: ga het gesprek aan met de werknemers. Hoe voelen zij zich op het werk? Waar hebben zij behoefte aan? Luister hiernaar en anticipeer. De meeste werknemers zijn namelijk ontzettend loyaal op het moment dat zij gelukkig zijn op de werkvloer. 

Meer werkgeluk begint bij jouw ontwikkeling als manager

Het stimuleren van werkgeluk onder je werknemers begint met een goed HR-beleid waarin de focus niet alleen ligt op het werven van talent, maar ook op duurzame inzetbaarheid van het huidige personeelsbestand. Met de Basisopleiding HRM leer je wat medewerkers motiveert, hoe je hen gezond houdt en ervoor zorgt dat ze met plezier blijven werken binnen je organisatie.

Heeft jouw organisatie vooral behoefte aan een betere HRM-strategie en wil jij hier je aandeel in leveren? Met de Post HBO Strategisch HRM ontwikkel je jezelf tot HRM-expert op strategisch-tactisch niveau.

Over Elodie 

Alles wat te maken heeft met werk(geluk) houdt Elodie (https://melodieinhetleven.nl/over-elodie) bezig. Ze helpt onder andere met de zoektocht in het ontdekken van je droombaan en passie met haar bedrijf Melodieinhetleven. Ze schreef er zelfs een boek over genaamd ‘Ik ben er zo klaar mee’ . Op naar (meer) werkgeluk!

Beluister de podcast

In onze managementpodcast ‘En opeens ben je manager’ praat host Sander Denneman met jonge én ervaren managers over hun eerste stappen als leidinggevende. En voor duiding, inzichten en theorie schuift er iedere week ook een managementexpert aan. In de aflevering ‘Als ze maar niet weglopen…’ spreekt Sander met zijn gasten Mariëlle van Zanten (Account Director en Team Lead bij PR-bureau Marcommit) en Elodie Blom (werkgelukexpert) over je medewerkers gelukkig houden. Want, wat is nou een gelukkige werknemer? En hoe ga je om met medewerkers die niet blij zijn met hun werk?

Je vindt de podcast ‘En opeens ben je manager’ (aflevering: ‘Als ze maar niet weglopen…’) op onze podcastpagina.