Een van de lastige kanten van managen is je medewerkers moeten aanspreken wanneer ze regels of afspraken overtreden. Hoe pak je dit het best aan?
Wat hierbij ten eerste van belang is, is dat de regels duidelijk moeten zijn. Daarnaast moeten regels zinvol zijn. Regels en afspraken waarvan de zin ver te zoeken is, daar trekken weinigen zich wat van aan. De zin van regels kun je duidelijk maken door deze te koppelen aan de doelen van de afdeling en de organisatie. Zo is het voeren van privégesprekken aan de balie niet toegestaan, omdat daarmee afbreuk wordt gedaan aan de klantgerichtheid van de organisatie.
Mensen corrigeren werkt alleen goed als je consistent handelt. Zodra iemand een regel overtreedt, spreek je diegene daarop aan. Gebeurt het weer, dan doe je dat weer. Zo vergroot je de kans dat al je medewerkers zich aan de regels houden. Consistentie heeft ook betrekking op jezelf: het is cruciaal dat je je bewust bent van je voorbeeldfunctie binnen het team en de organisatie.
Medewerkers verwachten van hun manager een gelijke behandeling. Wanneer je bepaalde medewerkers wel ergens op aanspreekt en hetzelfde gedrag bij anderen door de vingers ziet, ben je in de ogen van je medewerkers niet rechtvaardig. Ook al heb je zelf goede redenen voor het verschil in behandeling, zeg er toch in beide gevallen wat van. Anders kan de sfeer op de afdeling flink verstoord worden.
Zorg ervoor dat hoe je optreedt evenredig is met de ernst van de overtreden. Als je bij een kleine fout hard optreedt, zal dit een averechts effect hebben. Emoties uiten moet kunnen, maar de uiting moet wel in verhouding staan tot wat er gebeurd is.
Je medewerkers aanspreken op hun gedrag werkt alleen als je het direct doet nadat het gebeurd is. Uitstel (‘ik slaap er nog een nachtje over’) verkleint het effect bij de medewerker en misschien zelfs wel bij jezelf (‘ach, misschien viel het ook wel mee’).
Je treedt zwaarder op naarmate het incorrecte gedrag zich vaker herhaalt en de overtreding groter is. Een eerste keer kan een medewerker zich verontschuldigen of kun je met een korte waarschuwing volstaan. Bij herhaling zul je ingrijpender moeten handelen. We noemen dit progressief corrigeren.
Twijfel je wanneer je wel of niet moet optreden? Of wat het goede moment is? Stel de volgende vragen aan jezelf om het te ontdekken:
In de praktijk ontstaan de problemen in gebied II. Als manager zie je een probleem, je medewerker vindt echter dat het ‘moet kunnen’. Daarom is het goed de overtreding eerst te beoordelen op de tolerantieschaal. Vervolgens stem je de consequentie daarop af.
Als beginnende manager komt er veel op je af. Ineens ben je verantwoordelijk voor het behalen van team- of afdelingsdoelstellingen, je moet je (opnieuw) verhouden tot de mensen die je aanstuurt, en wie heeft je agenda nou zo volgepland? Bij ISBW krijgen we veel vragen van beginnende managers. Daarom hebben we de whitepaper ‘Effectief management’ gemaakt. Deze whitepaper staat vol met praktische tips die je meteen kunt toepassen, zodat je de effectieve manager wordt die je wilt zijn. Je kunt de whitepaper gratis downloaden.
ISBW is dé opleider voor effectieve managers. Inmiddels al 90 jaar. En dat willen we vieren! Daarom geven we 90 (beginnende) managers de kans om zich in 90 dagen te ontwikkelen met de opleiding Effectief Leiderschap. Schrijf je in voor een opleiding die start in december 2021 en betaal slechts € 399,- i.p.v. € 1.705,- (excl. btw)! Lees meer en ontdek de voorwaarden op isbw.nl/90-managers.