Menu
ISBW logo

Zorgmanager, zo ziet jouw werk er nu uit

In een tijd waarin de zorgsector geconfronteerd wordt met mooie maar ook fikse uitdagingen, worden er andere skills en vaardigheden van een zorgmanager verwacht dan je voorheen misschien gewend was. In deze blog ontdek je hoe je als manager kunt navigeren door de veelvoorkomende uitdagingen van het moment, zodat je jouw team ook in tijden van verandering kunt leiden naar succes. 

Personeelsbehoud is jouw belangrijkste taak 

Managen in de zorg betekent net zoals in andere sectoren dat je de juiste mensen moet aantrekken. Zonder zorgpersoneel geen zorg. De realiteit is echter dat het binden en boeien van zorgmedewerkers lastiger is dan ooit. De tekorten op de arbeidsmarkt zijn torenhoog. Hetzelfde geldt voor de werkdruk. Zorginstellingen zitten in een vicieuze cirkel: zolang er geen nieuw talent wordt aangetrokken, blijft de werkdruk hoog. En als de werkdruk hoog blijft, is het lastig om nieuw talent aan te trekken en huidig personeel binnen te houden. 

Duurzame inzetbaarheid is jouw antwoord op personeelstekort 

Met duurzame inzetbaarheid en aantrekkelijk werkgeverschap kun je personeel vinden en binden en deze vicieuze cirkel van personeelstekort in je zorgorganisatie doorbreken. Als zorgmanager is het belangrijk om je hierop te richten. Duurzame inzetbaarheid is het continu monitoren, op peil houden en verbeteren van de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers. In combinatie met het creëren van goede interne werkomstandigheden, werk je zo aan aantrekkelijk werkgeverschap. 

Je geeft leiding aan zelforganiserende teams op afstand 

Daarnaast heb je te maken met ontwikkelingen binnen de zorg. Verschillende trends zijn door de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen. Deze luiden een nieuwe manier van werken in. De twee belangrijkste trends zijn zelforganiserende teams en zorg op afstand. 

Met name in ouderen- en thuiszorgorganisaties wordt steeds vaker gewerkt met zelforganiserende teams waarbij de zorgmanager aan de zijlijn staat. Het team is zelf verantwoordelijk voor de dagelijkse organisatie. Medewerkers krijgen er hierdoor taken bij en dragen meer verantwoordelijkheid, terwijl je als manager niet langer stuurt, maar coacht. Daarbij moet je op zoek naar de balans tussen vertrouwen en loslaten enerzijds en betrokkenheid anderzijds. 

Ook als manager in de zorg moet je tech-savvy zijn 

Wat ook een andere manier van werken vraagt, is door slim gebruik van ICT zorg op afstand te bieden. Dit is al jaren in ontwikkeling, maar pas door de pandemie kwam de digitale transformatie in de zorg echt van de grond. E-consulten, elektrische monitoring van patiënten op afstand of het gebruikmaken van slimme producten zoals medicijndispensers hebben hun intrede gedaan in het zorglandschap. Aan jou als zorgmanager de taak om het remote werken wat hierbij komt kijken in goede banen te leiden. 

Je bent geen toezichthouder, maar een coach 

Wat vragen deze nieuwe manieren van werken van jou als manager? Allereerst is het belangrijk dat je medewerkers coacht in tijden van verandering. Waar sommigen energie krijgen van verandering, is dit voor anderen juist spannend. Door als manager een coachende rol aan te nemen en medewerkers passende begeleiding te bieden, neem je iedereen mee in de verandering. 

Leidinggeven doe je met empathie en een open mindset 

Aangezien medewerkers verschillend omgaan met verandering, is het belangrijk om de verbondenheid te bewaken. Zeker als medewerkers ook nog eens op afstand van elkaar werken. De binding in het team is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen gemotiveerd is om kwaliteit van zorg te leveren, ook in tijden van verandering. Soft skills als empathisch vermogen en luistervaardigheden helpen je om goede onderlinge relaties in stand te houden. Met een open mindset zorg je ervoor dat je meebeweegt en inspeelt op de dingen die op je pad komen. Pas vervolgens goede communicatieve vaardigheden toe om ook je team hierin mee te nemen. 

Jouw eigen ontwikkeling als zorgmanager is net zo belangrijk! 

Met de juiste vaardigheden krijg je je team in beweging om samen mee te gaan in de veranderingen en ontwikkelingen, zodat de continuïteit en kwaliteit van zorg gewaarborgd blijft. Focus dus niet alleen op je team en de zorg die jullie bieden, maar ook op jezelf. Er komt veel op je af en de juiste managementvaardigheden stellen je in staat om jouw team soepel een weg te laten vinden in nieuwe manieren van werken. Of je nu een beginnend of ervaren manager bent, het ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden is een must. Zo beschik je over de juiste basis om jouw zorgteam succesvol te managen. 

Volg een opleiding voor management in de zorg 

Wil jij meer leren over effectief managen in de zorg? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen voor managers in de zorg. Of je nu net begint of al heel ervaren bent. Denk bijvoorbeeld aan: 

Of bekijk direct alle management in de zorg-opleidingen. Heb je vragen over welke opleiding bij je past, of wil je persoonlijk advies? Bel ons dan op 035 – 7 604 800 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer. 

Meer lezen over managen in de zorg? 

Meer weten over wat er van jou als zorgmanager wordt verwacht in deze veranderende sector, en hoe je moet omgaan met een continu veranderend werkveld? Je leest het in de whitepaper ‘De effecten van de ontwikkelingen in de zorgsector op de zorgmanager’.