''Eerst ontleden we altijd de leervraag''

Accountmanager Ron de Ruijter over zijn werk bij ISBW

“Het relatiemanagement is een van de dingen die ik echt mooi vind aan mijn werk. Co-creëren met de klant en samen dat product bedenken. Als je zo samen bijvoorbeeld een hele opleidingslijn bedenkt is dat helemaal top.” Aan het woord is Ron de Ruijter, sinds drie jaar accountmanager bij ISBW incompany. Na zijn studie Commerciële Economie stond voor hem vast dat dit was wat hij wilde doen. Hij vertelt ons wat hem drijft en hoe hij de klant zo goed mogelijk kan helpen met zijn leervraag.

“De mensen die bij ISBW komen met een opleidingsvraag, komen vooral uit het middenmanagement”, vertelt Ron. Dat zijn vooral werknemers die doorgroeien van operationeel naar leidinggevende. Die iets gaan managen, een team of projecten of wat dan ook. Ze willen dan een training of opleiding om te leren. Daar is ISBW ook groot mee geworden. Middle Management is altijd onze best lopende opleiding geweest, en is dat nog steeds.”

Gericht op het management

“Wat ISBW onderscheidend maakt, is dat we ons echt richten op het management. En dan zowel de praktische bedrijfskundige kant als de sociale kant van het managen. De S van sociaal in onze naam staat voor de warme kant van het managen. Niet alleen voor de hooggeplaatste managers, maar juist ook voor de middle managers en iedereen die iets moet managen in zijn werk.”

“Met de persoonlijke effectiviteitsscan bijvoorbeeld kunnen we heel goed voor iedere student persoonlijk bepalen wat nu de leerdoelen zijn”, gaat hij enthousiast verder. “Een mooi voorbeeld is een opdracht bij HTM. Daar moesten een aantal bus- en trambestuurders leren leidinggeven. Dat is typerend voor de doelgroep van ISBW. Daar is de opleiding Middle Management een hele goede basis voor met de modules Communiceren en Beïnvloeden, Effectief Leidinggeven en Plannen en Organiseren. En bij dat laatste dan ook je eigen planning en organisatie als leidinggevende. Niet alleen hoe je de werkzaamheden en roosters van je team regelt. Maar ook,hoe ga ik om met een medewerker die bijvoorbeeld in de avonduren aangeeft dat ie een probleem heeft? Ga ik hier nu op in of drinken we morgenvroeg direct een kop koffie samen? ”

Wat is de leervraag?

“Als ik bij een klant langsga, vaak samen met een programmamanager, kijk ik altijd eerst wat de leervraag is. Om wie gaat het? Wie ga je trainen? Dat is erg belangrijk. Zit er veel niveauverschil in? Welke leeftijd hebben ze? Hebben ze veel ervaring? Werken ze er al lang of zijn ze nieuw in de organisatie? Dat is allemaal belangrijk voor de benadering. We beginnen altijd met het volledig ontleden van de leervraag. Wat is het doel? Willen ze één specifiek team naar een hoger niveau brengen? Of is dit een pilot van een groter geheel en willen ze uiteindelijk een professionaliseringsslag maken binnen meerdere teams in dezelfde lijn van de organisatie? Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken bij de opleiding of training, dit om een breed draagvlak te creëren. De betrokkenheid van het hoger management is dan ook heel belangrijk.”

“Eigenlijk denk je mee als adviseur, als deskundige. Dat is ook het mooie in zo’n samenwerking. Daar begint de co-creatie vaak met de klant. Dat en de verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt voor mij ten opzichte van de klant en van ISBW, zijn echt wat mijn werk zo mooi maakt”, concludeert Ron.