Menu
ISBW logo

Hoe word je overtuigender als manager?

Bij het leiding geven aan een team of afdeling heb je overtuigingskracht nodig om je mensen mee te krijgen. En dat kan best moeilijk zijn, zeker als je net begint, of misschien wel jonger en minder ervaren bent dan de mensen die je aanstuurt. Maar overtuigen kun je leren. Een paar tips.

Geef de ander gelegenheid te praten en toon dat je luistert. 

  • Koppel je eigen mening aan die van de ander. 
  • Pas op met ‘ja maar’-reacties. 
  • Probeer eerder de argumenten van de ander te gebruiken in je voordeel.

Gebruik weinig argumenten, maar wel goede.

  • Mensen blijken niet gevoelig voor véél argumenten. 
  • Mensen zijn wel gevoelig voor nieuwe argumenten waar ze zelf nog niet aan gedacht hebben.

Laat het voordeel en belang voor de medewerker zien.

  • Elke keuze heeft voor- en nadelen. Benoem wat de voordelen voor jouw medewerker persoonlijk zijn.

Voer de ander mee in je denken.

  • Het is overtuigender als je de zaak omdraait: eerst argumenten, dan pas de conclusie. Zo neem je je medewerkers meer mee in je verhaal.

Gebruik de drie overtuigingsprincipes.

  • Werk van het bekende naar het vreemde. Start bijvoorbeeld met het aangeven van een aantal knelpunten waar de ander ervaring mee heeft en kom dan met een oplossing.
  • Werk van gemeenschappelijk naar verschil. Start met visies waar jullie het beiden over eens zijn (bijvoorbeeld klantgerichter werken) en benoem dan de punten waarop jullie verschillen.
  • Werk van concreet naar abstract. Start met concrete voorbeelden uit de eigen levenssfeer en kom vervolgens met abstracte zaken (bijvoorbeeld een nieuw beleid).

Vermijd het gebruik van het woordje ‘ik’.

  • Niet: ‘Ik wil dat jij je anders opstelt, omdat…’
  • Maar: ‘Het is belangrijk voor je, want…’

Laat krachtig gedrag zien. 

  • Formuleer je mening niet op een aarzelende manier. 
  • Houd oogcontact en gebruik ondersteunende gebaren. 
  • Zorg ervoor dat je achter je verhaal staat; denk er goed over na en probeer niemand te overtuigen van dingen die je zelf niet meent.

Zorg dat je gedrag in overeenstemming is met je woorden.

  • Een ernstige blik bij een ernstige zaak, een enthousiaste houding bij uitdagende zaken.

Spreek de medewerker aan op zijn behoeften.

  • Bij de een leg je het accent op zekerheid en structuur, bij de ander juist op teamwerk of op uitdagende aspecten. Terwijl het ‘product’ (de verandering) in alle gevallen hetzelfde is, verkoop je het steeds weer anders aan verschillende mensen. Dat is ‘klantgericht denken’ in de richting van je medewerkers. Daarmee verkoop je meer.
 

Meer tips voor (beginnende) managers

Als beginnende manager komt er veel op je af. Ineens ben je verantwoordelijk voor het behalen van team- of afdelingsdoelstellingen, je moet je (opnieuw) verhouden tot de mensen die je aanstuurt, en wie heeft je agenda nou zo volgepland? Bij ISBW krijgen we veel vragen van beginnende managers. Daarom hebben we de whitepaper ‘Effectief management’ gemaakt. Deze whitepaper staat vol met praktische tips die je meteen kunt toepassen, zodat je de effectieve manager wordt die je wilt zijn. Je kunt hier de whitepaper gratis downloaden.