Menu
ISBW logo

Maar weinig managers zijn er écht mee bezig: authentiek leiderschap

Een manager die authentiek is, is een manager die er ook in de toekomst nog toe doet. Vooral de jongere generatie heeft namelijk niet meer automatisch respect voor je op basis van de autoriteit van je functie. Respect moet je verdienen en een manager die niet authentiek is, is onbetrouwbaar en onberekenbaar.

Toch zijn er maar weinig managers die zich bewust bezighouden met hun eigen authenticiteit. Jezelf zijn, jezelf laten zien en vooral ook altijd jezelf blijven blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Uit onderzoek blijkt: authenticiteit is belangrijk

Uit het Nationaal Management Onderzoek 2023 blijkt dat 64% van de werknemers vooral een manager waardeert die integer is. Ook worden eerlijkheid en betrouwbaarheid als een van de belangrijkste eigenschappen van een manager genoemd; allemaal eigenschappen die bij een authentieke manager horen.

Maar er valt voor managers nog veel te verbeteren op dit vlak. Maar liefst 38% van de ondervraagden klaagde over managers die zich te makkelijk laten beïnvloeden door politieke spelletjes. En ook vindt 64% dat managers wel eens naar feedback vanuit werknemers mogen luisteren om hier ook echt wat mee te doen.

Wat is authentiek leiderschap?

Om een authentieke manager te kunnen zijn, is het belangrijk dat je weet wat authentiek leiderschap betekent. Authentieke managers zijn eerlijk, transparant en open over wie ze zijn en wat ze willen bereiken. Ze geven om hun medewerkers en zijn betrokken bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. De focus ligt bij hen dan ook vaak op coachend leidinggeven.

Authentiek leiderschap gaat ook over het erkennen van de eigen zwaktes en beperkingen en het omgaan met de uitdagingen die daarbij komen kijken. Een authentieke manager weet dat fouten maken erbij hoort en is niet bang om dit ook aan het team te laten zien en hen bij de oplossing te betrekken.

Drie tips om vandaag nog een authentieke manager te worden

Je kunt vandaag al met authentiek leiderschap beginnen. Met deze drie praktische tips zorg jij ervoor dat je actief de authenticiteit uitstraalt waar jouw organisatie beter van wordt:

1. Stel duidelijke én realistische doelen en verwachtingen.

Wie van alles belooft en dit vervolgens niet waarmaakt, komt niet authentiek over. Goed verwachtingsmanagement is hierin essentieel. Wanneer je met jouw team of organisatie het hebt over doelen, bijvoorbeeld over te behalen resultaten of persoonlijke ontwikkeling, zorg er dan voor dat die doelen realistisch en meetbaar zijn. Beloof geen resultaten die veel te ambitieus zijn en verwacht ook niet dat je medewerkers precies aan jouw verwachtingen kunnen voldoen.

Zorg er ook voor dat je duidelijk bent in de formulering van je doelstelling. Wie te vaag is, laat ruimte voor verschillende interpretaties. Als jij vervolgens niet voldoet aan de interpretatie van een ander, kom je niet meer authentiek over.

Pak jouw eigen doelen er eens bij: zijn ze duidelijk? Zijn ze realistisch? Moet je sommige doelen misschien in kleinere stappen opdelen? Schaaf ze bij waar nodig, zodat je straks met een positieve blik op het jaar kunt terugkijken en teleurstellingen voorkomt.

2. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen.

Niemand is perfect, ook jij als manager niet. Wees hier eerlijk over. Dat creëert een veilige werkomgeving waarin fouten niet onder stoelen of banken gestoken worden. Als manager heb je hierin een voorbeeldfunctie. Wanneer jij je eigen zwaktes durft bloot te geven aan jouw team, zullen zij zich veilig voelen om hetzelfde te doen. Alleen op deze manier kun je vervolgens samen streven naar verbetering.

De eerstvolgende keer dat er bij jou iets verkeerd gaat, deel dit dan met je team. Betrek hen bij de oplossing. Zo creëer je met authentiek leiderschap een vertrouwensband waar je samen sterker van wordt.

3. Luister naar je werknemers en neem hun mening serieus.

Als manager neem jij vaak de beslissing binnen het team. Maar jouw medewerkers hebben ook hun eigen mening en ideeën over een bepaalde kwestie. Wie authentiek wil overkomen, doet er goed aan om daadwerkelijk naar die meningen te luisteren en ze ook serieus te nemen. Toon zichtbaar aan dat je een idee of mening van een ander hebt opgevolgd. Neem ze mee in de CC of BCC van een mail waar dit uit blijkt, of geef ze een update over het resultaat.

Zeg ook vooral geen ja tegen een idee enkel om iemand tevreden te stellen, om vervolgens toch je eigen ding te gaan doen. Wees eerlijk naar de ander wanneer je toch een andere keuze maakt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat werknemers hun mening of idee de volgende keer niet meer uitspreken, omdat ze ervan overtuigd zijn dat er toch niets mee gebeurt. En dat is zeer schadelijk voor het innovatievermogen van jouw organisatie.

Ontwikkel je tot authentieke manager

Authentiek overkomen betekent allereerst dat je goed moet weten wie je bent, wat je persoonlijke krachten zijn als manager en hoe je deze het beste kunt communiceren naar jouw team. Met de Post HBO Training Persoonlijke Kracht en Uitstraling leer je hoe je een authentieke én professionele impact maakt op anderen door jezelf in je kracht te zetten.

Benieuwd op welke manieren jij je nog meer kunt ontwikkelen op dit vlak? Plan een geheel vrijblijvend persoonlijk studieconsult in, dan kijkt een studieadviseur samen met jou welke opleiding het beste bij jouw leerdoelen past.