banner

Professionals aan het woord

Het certificaat is binnen. De kennis zit in het hoofd. En de rust is even weergekeerd. Op een zonovergoten terras praten Henk de Mooij, hoofd Interne Dienst bijFlora Holland en Hans te Boekhorst, hoofd Bedrijfsbureau Muziekschool Oost-Gelderland, na over de businesscases die zij uitvoerden voor hun opleiding. Beiden zijn het erover eens: ‘Het is hard werken, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug!'

De Mooij werkt al bijna dertig jaar bij Flora Holland, jarenlang in de bedrijfsbeveiliging en sinds 2009 als hoofd Interne Dienst. Zijn keuze voor een bedrijfsopleiding van ISBW maakte hij in nauw overleg met zijn facility manager. De Mooij wilde zijn jarenlange ervaring nu wel eens onderbouwen met een diploma op hbo-niveau en zijn manager zag graag dat hij een praktijkgerichte opleiding volgde. In de opleiding Facilitair Middle Management kwamen deze wensen samen. De Mooij: ‘Door mijn jarenlange ervaring heb ik inmiddels veel kennis van ons bedrijf. Ik miste alleen de theoretische onderbouwing en de juiste vooropleiding. Met de opleiding Facilitair Middle Management op hbo-niveau heb ik die kennis nu ook onderbouwd. De businesscases die ik binnen deze opleiding deed, leverden mijn werkgever concrete resultaten op. Een win-winsituatie dus!’

Aansluiting op praktijk

Te Boekhorst werkt al ruim twintig jaar bij de Muziekschool Oost-Gelderland. Hij begon als boekhouder en groeide door tot hoofd Bedrijfsbureau. Ook al werkt hij in een compleet andere branche, het verhaal van De Mooij komt hem bekend voor. ‘Ik zocht net als Henk naar een theoretische toetsing én uitbreiding van mijn kennis. Van begroting tot jaarrekening – ik doe alle financiële administratie van de school. In de jaren dat ik hier werk, weet ik van de hoed en de rand, maar ik had behoefte aan toetsing met de theorie. Ik wilde sterker in mijn schoenen staan.’ In nauw overleg met de directeur van de muziekschool, koos Te Boekhorst voor de opleiding Hogere Bedrijfseconomie. ‘Deze opleiding bestaat uit zes modules. Bij iedere module doe je een businesscase binnen je eigen organisatie. De laatste case die ik heb uitgevoerd ging over investeringsvraagstukken rond een verbouwing. De muziekschool groeide namelijk uit haar jasje. In vijftien jaar tijd gingen we van 3.000 naar 4.000 leerlingen. Om die groei op te vangen wilden we een vleugel aanbouwen. Ik heb gezocht naar de financiële middelen om te verbouwen en uit te breiden. Extra uitdaging daarbij was het feit dat onze school een gesubsidieerde instelling is. Toch verliep het heel voorspoedig, er was een architect gekozen en de bouwtekeningen stonden in de krant.’

Concreet resultaat

De praktijk van De Mooij ziet er heel anders uit. Waar Te Boekhorst zocht naar financieringsmogelijkheden voor uitbreiding van de muziekschool, stortte hij zich op afvalverwerking. Zijn eerste businesscase draaide om het inrichten van een afvalplein voor al het afval dat vrijkomt op het veilingterrein. De tweede case ging om het gecentraliseerd inzamelen van afval en de derde om het verplaatsen van een complete afdeling van het hoofdkantoor naar een subkantoor. ‘Vooral de eerste case was een grote investering in tijd. Ik besteedde er zo’n tien uur per week aan. En in de weekends bestudeerde ik de theorie. Ik ben niet zo snel tevreden dus ik heb het serieus aangepakt. De eerste twee cases zijn inmiddels uitgevoerd. Het mooie is dat ik iedere dag op mijn werk tegen het concrete resultaat aanloop, want het afvalplein ligt er en het afval wordt gecentraliseerd ingezameld. Ook mijn werkgever is blij met het resultaat.’

Sterker in schoenen

Te Boekhorst moest zijn businesscase noodgedwongen omgooien. De crisis gooide namelijk roet in het eten. ‘De hele verbouwing werd door de financiële crisis helaas weg bezuinigd door het College van B&W. ‘In plaats van uitbreiden moesten we 25% bezuinigen op het subsidiebudget. Dat is bijna vijf ton. Ineens stond ik voor een heel andere financiële uitdaging. In plaats van financiële middelen aanwenden om een vleugel aan te bouwen, moest ik ineens plannen ontwikkelen om te bezuinigen. Een van de modules uit de opleiding ging over verandermanagement. Die kennis komt nu heel goed van pas. Onze school moet het immers met minder geld redden. Van een wat starre instelling moeten we nu een commercieel bedrijf worden. Dan moet je goed weten hoe je mensen kunt motiveren.’ Geen nieuwe vleugel dus voor de muziekschool. Maar wel een doortimmerd bezuinigingsplan. En Te Boekhorst heeft zijn persoonlijke doel bereikt: ‘Ik sta sterker in mijn schoenen. Mijn ‘boerenverstand’ is onderbouwd met theorie en ik praat veel makkelijker over financiële zaken met derden, zoals het College van B&W, het bestuur en accountants.’

Trots

Ook De Mooij heeft zijn doelen bereikt. Flora Holland is een afvalplein en een centraal afvalinzamelingssysteem rijker. Aan het verplaatsen van een complete afdeling naar een subkantoor wordt nog gewerkt. Maar ook dat komt voor elkaar. ‘Ik weet nu precies hoe ik een businesscase moet aanpakken. Een volgende keer doe ik het zo weer. Voor mijn cases heb ik twee negens en een acht gehaald. Ik heb laatst met verbazing mijn eigen case teruggelezen. Eerlijk gezegd was ik best trots op het resultaat!’

Verder ontwikkelen

Beide heren zijn blij dat ze de studie met goed gevolg hebben afgerond. Te Boekhorst: ‘Het was best pittig. Ik was wekelijks zeker acht uur bezig met mijn opleiding. Meestal deed ik dat in het weekend en ’s avonds. Ik heb het besluit om weer te gaan studeren van tevoren dan ook goed met mijn gezin afgestemd. Gelukkig stonden zij er helemaal achter.’ Ook De Mooij heeft privé de nodige tijd moeten opofferen. ‘Zaterdag was ik aan het werk, terwijl de rest van de familie naar voetbal ging. Het is nu eenmaal geen studie die je er even bij doet.’ Toch begint het bij Te Boekhorst en De Mooij weer te kriebelen. Te Boekhorst: ‘Ik mis het schoolritme best wel, dus wie weet ga ik binnenkort weer een opleiding volgen.’ De Mooij: ‘Ik ook, ik zit te denken over een opleiding Bedrijfskunde.’

Redenen om te kiezen voor ISBW:

  • Praktijkgerichte opleiding door businesscases
  • Docenten met ervaring in het bedrijfsleven
  • Persoonlijke benadering en hulpvaardige klantenservice
  • Rendement voor deelnemer én werkgever
  • Bewezen rendement: 45% van de deelnemers heeft per businesscase een besparing of extra omzet gerealiseerd van € 5.000,00 of meer
  • Kwaliteit: bij ISBW krijg je kwaliteit. Dat bewijst de 95,9% klanttevredenheidscore zoals blijkt uit het onafhankelijke onderzoek van CEDEO (de autoriteit die opleidingsinstituten beoordeelt)
  • Instituut met ervaring: ISBW bestaat al sinds 1931

Wilt u advies?

Onze deskundige studieadviseurs helpen u graag verder. Bel of mail naar:

Bel mij terug

Studiegids thuis ontvangen?

Studiegids aanvragen

De vijf beloften van ISBW

Kom naar de Open Avond op 9 mei!

Meer informatie en aanmelden

Onze website maakt gebruik van cookies.