Miru Schuurman is Hotel Operations Manager bij NH Conference Centre Leeuwenhorst. Door samen met haar team te improviseren, kon het hotel ook in de coronacrisis blijven draaien. Daarom verkoos ISBW Miru tot Manager van het Jaar 2021. Hoe is Miru gekomen waar ze nu is? En welke uitdagingen heeft ze het afgelopen jaar overwonnen? Miru vertelt: “Deze prijs is vooral een compliment aan het team.”
Miru studeerde in 2010 af aan de Hotelschool in Amsterdam. “Ik heb mijn afstudeerstage gedaan bij NH Hotels. Daarna kreeg ik hier een baan aangeboden. Sindsdien heb ik verschillende mooie uitdagingen vanuit NH Hotel Group aangeboden gekregen.”
Momenteel werkt Miru bij NH Conference Centre Leeuwenhorst, vlakbij het strand van Noordwijk. “Dit is alweer het 6e NH-hotel waar ik werk. Het is een van de grootste congreshotels van Nederland, maar we hebben ook hotelkamers. Deze combinatie is uniek in Nederland. Er zijn veel andere congreszalen, maar daar kun je niet overnachten. Daarnaast zijn er veel grote hotels, maar die hebben geen congresfaciliteiten. Wij hebben het allebei.”
Was het altijd al haar ambitie om hotelmanager te worden? “Nee”, zegt Miru. “Ik kom uit de horecawereld. Ik had op mijn 13e al bijbaantjes in de horeca en wilde daarom graag Food & Beverage Manager worden, dus eindverantwoordelijke voor alles wat met eten en drinken te maken heeft.”
Ze bereikte haar doel een stuk sneller dan verwacht: “Al op vrij jonge leeftijd kreeg ik de kans om F&B Manager te worden bij ons hotel NH Schiphol Airport. Na een aantal mooie jaren mezelf verder ontwikkeld te hebben, ben ik via een functie als Assistent Hotel Directeur uiteindelijk in mijn huidige functie terechtgekomen.”
Hoe het komt dat ze zo snel is doorgegroeid? Vooral door het opdoen van praktijkervaring, vertelt Miru. Ook volgde ze verschillende interne opleidingsprogramma’s die NH Hotel Group zelf opstelde. “2 jaar terug heb ik het hotelmanagersprogramma van NH afgerond. Daarnaast heb ik binnen onze NH University wel een stuk of 10 losse trainingen gevolgd.”
Ook heeft ze zelf een paar jaar training gegeven binnen NH University. “Als nieuwe, jonge manager vind ik het belangrijk dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van anderen. Ik ben erg coachend ingesteld. Ik haal er echt een kick uit om mensen in mijn team te zien groeien en ontwikkelen.”
Wat vindt ze zo leuk aan een hotel runnen? “Willen ontzorgen moet in je DNA zitten. De gast moet centraal staan bij iedere keuze die je maakt. Ik vind het heel leuk om service op hoog niveau te bieden, daarnaast mijn medewerkers te coachen en aan hun ontwikkeling te werken, en daarbij óók nog onze commerciële targets te halen. De combinatie van deze dingen maakt altijd dat ik zeg: ik heb de leukste baan ter wereld. De hotellerie is sowieso geen 9-tot-5-sector, maar zeker in een groot hotel als dit is geen dag hetzelfde.”
Ze vervolgt: “NH Conference Centre Leeuwenhorst is een zakelijk hotel waarin internationale events worden gehost, maar ook een leisurehotel. De combinatie van beide vormen van business maakt de bedrijfsvoering heel anders dan bij hotels die specificeren op 1 type gast. Ik heb ruim 150 medewerkers in dienst. Zelf stuur ik het managementteam aan. Bij de meeste hotels is dat een team van 5-6 man, hier wel 11. Ik heb in verschillende NH-hotels gewerkt, maar dit is echt de leukste functie uit mijn carrière. Ik hou van de adrenaline, van het snelle schakelen en het flexibel moeten zijn.”
Bij ISBW zeggen we altijd dat je als manager grofweg 4 rollen hebt: leider, ondernemer, organisator en coach. Miru geeft meerdere malen aan dat ze veel van coachen houdt. Is dat ook de rol uit het ManagerOntwikkelModel van ISBW waar ze zich het meest bij thuis voelt? “Ik heb het allermeeste met de rol van coach,” zegt Miru. “Maar ook veel met de ondernemersrol. Als hotelmanager ben je uiteindelijk een ondernemer met andermans geld. Je bent financieel, commercieel en operationeel verantwoordelijk voor alles. Maar ik heb ook veel met de rol van leider. Hoe meer onzekerheid, hoe belangrijker het is dat je er staat als leider. Manager zijn is eigenlijk een combinatie van alle rollen. Zeker binnen hotellerie moet je veel petten op hebben. “
Door veel te improviseren, kon NH Conference Centre Leeuwenhorst ook in de coronacrisis blijven draaien. Het leverde Miru de titel Manager van het Jaar op. “Iedere manager heeft het afgelopen jaar moeten improviseren, alles stond op z’n kop. Daarom voelt de prijs voor mij dubbel, maar ik ben enorm vereerd,” zegt Miru.
“We zijn voor het grootste deel een zakelijk internationaal congreshotel, dus veel van onze business lag stil. Het hele team heeft hard moeten werken om de boel draaiende te houden. Zo zijn we een test- en vaccinatielocatie voor de GGD geworden, zodat onze grootste hallen voor congressen toch gebruikt werden. Ook heeft een examenklas uit de buurt bijna een half jaar les gehad in het hotel, zodat ze 1,5 meter afstand konden houden.”
Een andere improvisatie: de focus op regionale business in plaats van internationale. “Bijvoorbeeld van bedrijven uit de buurt. Ten slotte hebben we meer leisuregasten verwelkomt. Normaal doen we dat alleen in de zomer en een klein stukje in het voorjaar, nu hebben we vanaf maart toeristen gehad. Daar zijn ook de faciliteiten voor: we doen aan fietsverhuur en hebben een mooie gerenoveerde wellness met sauna en zwembad. In Noordwijk zijn veel hotels, dus we zijn hierbij erg creatief geweest.”
Maar dit komt niet alleen van haar, vertelt Miru. “We hebben het samen met het hele team gedaan. Deze prijs is een mooi compliment, maar het is misschien nog meer een compliment aan mijn team. Het is een bevestiging dat we het goed gedaan hebben in deze lastige situatie. Ik ben er trots op, want er zijn ook veel hotels omgevallen. De business die we binnen hebben gehaald levert niet de omzet op die we gewend zijn, maar we hebben gedaan wat binnen onze mogelijkheden lag. En nu ziet de toekomst er weer rooskleurig uit.”
Wat zijn haar plannen met de opleidingscheque van ISBW die ze gewonnen heeft? “Met de cheque ben ik uiteraard enorm verrast en ik ga de komende weken goed uitzoeken wat ik hiermee wil gaan doen”, zegt Miru. “Juist vanwege het feit dat ik coaching en ontwikkeling belangrijk vind, is dit voor mij het perfecte cadeau!”
Wat zou haar tip zijn voor andere managers om om te gaan met onverwachte omstandigheden? “Ga het gesprek aan en kijk wat er mogelijk is. Je mag zeker balen, maar je moet positief blijven. Ik denk dat het goed is om je als manager kwetsbaar op te stellen, omdat je draagvlak creëert om het samen te gaan doen.” Ze vervolgt: “Iedereen is tot veel meer in staat dan diegene zelf denkt. En hierbij moet je als manager goed begeleiden en aansturen.”
Wil jij je management skills verder ontwikkelen? Bekijk dan ons opleidingsaanbod.