Menu
ISBW logo

“Mijn medewerkers mogen fouten maken”

Robin van Buren is locatiemanager bij Partou. In december is hij gestart met de ISBW-opleiding Effectief Leidinggeven. Waarom heeft hij voor deze opleiding gekozen? En wat wil hij bereiken als manager? Robin: “Ik wil het echt sámen doen.”

Nieuwe uitdaging

Momenteel werkt Robin als locatiemanager bij de buitenschoolse opvanglocaties van Partou in De Bilt. Robin: “Daarvoor heb ik een aantal jaren gewerkt als assistent-locatiemanager bij een kinderopvangorganisatie. Op 1 oktober ben ik begonnen aan deze nieuwe uitdaging.”

Hij is dus nog niet zo lang geleden begonnen, vertelt Robin. “Toen ik las over deze opleiding, dacht ik: tof, dit is iets wat mij misschien verder kan helpen. Hiervoor was ik assistent-locatiemanager onder de vleugels van de locatiemanager. Nu doe ik het allemaal zelfstandig. Dus ik dacht: zo’n opleiding kan alleen maar van meerwaarde zijn.”

Leiderschapservaring

Robin heeft in zijn eerdere banen al flink wat leiderschapservaring opgedaan. Robin: “Ik heb de opleiding Horeca Manager Ondernemer op de Hotelschool gevolgd. Ik vond het heel tof om met mensen bezig te zijn, voornamelijk de gasten. Ik heb ook nog een tijdje in de keuken gestaan als kok, maar dat ging me toch vervelen. Vervolgens heb ik bij La Place gewerkt als afdelingshoofd, waarbij ik moest zorgen dat de schappen vol lagen, bestellingen werden gedaan, dat alles geregeld werd. Dat beviel me goed – ik denk dat ik het leidinggeven van nature wel in me had.”

Uiteindelijk kwam hij terecht in de kinderopvang. “Bij mijn vorige werkgever heb ik acht jaar gewerkt. Ik ben begonnen als pedagogisch medewerker op de groep. Door zelf met veel initiatieven te komen, heb ik mezelf langzaam omhoog gewerkt tot assistent-locatiemanager. Toen zag ik een hele mooie vacature als locatiemanager bij Partou en dacht ik: dit ga ik proberen.”

Samen

Wat bevalt hem goed aan deze functie? “Andere mensen in hun kracht zetten,” zegt Robin. “Dat ik ervoor zorg dat de kaders duidelijk zijn en dat mensen zich binnen die kaders kunnen ontwikkelen. Dat ze kunnen doorgroeien, dat ik kan zeggen: ‘Laat maar zien wat je kan’.”

Hij vervolgt: “Ik vind het ook heel leuk dat ik de verantwoordelijkheid heb voor de toko, en dat ik hierbij het vertrouwen krijg van mijn eigen leidinggevende om te knallen.” Hij wil zijn medewerkers dezelfde verantwoordelijkheid geven: “Ik vind het belangrijk dat je het echt sámen doet.”

Inspirerende managers

In zijn carrière heeft Robin zelf ook veel verschillende managers gehad. Van iedere manager heeft hij wel iets geleerd, zegt hij, ook als die manager het juist heel anders aanpakte dan hij zou doen. “Zo heb ik een chef-kok gehad die heel streng was. Er was nul ruimte voor eigen inspiratie of invulling, alles moest op zijn manier. Maar tegelijkertijd was hij ook heel duidelijk, dus zijn kaders waren heel overzichtelijk.”

Zijn vorige manager werkte meer zoals hij het zelf zou aanpakken: “Zij was heel goed in het zoeken en binden van de juiste mensen om haar heen. Ze deed het echt sámen met deze mensen. Ik was daar één van. Omdat ik die vrijheid van haar kreeg, kon ik ook zelf vliegen. Hiervan leerde ik hoe belangrijk vertrouwen krijgen en geven is.”

Wat Robin ook van haar leerde: “Mensen op hun bek durven laten gaan. Dat heeft ook weer met vertrouwen te maken. De mensen aan wie ik leiding geef mogen ook fouten maken en daarvan leren.”

9’s scoren

Zijn er ook dingen die hij als beginnende manager lastig vindt? “Ik heb een helder beeld van waar ik naartoe wil, maar soms wil ik te snel,” zegt Robin. “Ik ben in oktober begonnen en zie zoveel dingen die ik wil aanpakken. Maar soms moet ik ook pas op de plaats doen. Ik kan niet altijd een 9 scoren. Soms is een 7 ook goed – dan kan het over een jaar alsnog een 9 worden.”

Iets anders wat lastig is: “Gesprekken aangaan over onderwerpen die gevoelig liggen. Vooral: welke gesprekstechnieken moet ik dan gebruiken? Wat zeg je wel, wat zeg je niet? Hoe pak je je boodschap in? Dit vind ik zeker moeilijk omdat ik hier pas net ben en je elkaar nog minder goed kent.” Hij vervolgt: “En dan de volgende stappen bepalen. Ik ben uitgebreid ingewerkt, maar het duurt toch altijd even voordat je je alle processen eigen maakt.”

Wat is zijn doel als manager? “Dat onze locatie voor kinderen een fijne plek is om hun BSO-tijd door te brengen. Daar heb je goed gemotiveerd personeel voor nodig. En om je personeel goed te motiveren, heb je duidelijke afspraken met elkaar nodig. Dat is een belangrijke doelstelling voor de komende tijd: bedenken welke afspraken we gaan maken en hoe we ervoor gaan zorgen dat we die nakomen.”

Kennis verbreden en perceptie veranderen

De opleiding Effectief Leidinggeven zal hem helpen zijn doelen te bereiken. Wat verwacht hij van de opleiding? “Dat het me anders gaat laten denken dan ik nu doe. Dus mijn kennis verbreden en mijn perceptie veranderen waar dat nodig is of als dat meerwaarde heeft.”

Hij vervolgt: “Ik ben vooral benieuwd hoe ik de dingen die we in de opleiding leren in de praktijk kan gaan toepassen. Ik heb heel veel zin om dat te doen. Ik ga ervan uit dat ik zelf dingen mag bedenken die nodig zijn voor mijn locaties, en dat ik die dan ook echt in werking mag zetten. Dat vind ik tof, ik heb er veel zin in.”
Inmiddels heeft hij al zijn eerste les gehad: “De docent haalt veel persoonlijke ervaringen erbij en maakt de theorie daardoor heel praktisch,” vertelt hij. 

Robin volgt de studie naast zijn werk: hoe is hij van plan dat aan te pakken? “Ik ben altijd wel een lastminutestudent geweest. Tegenwoordig ben ik meer van het plannen – dat moet ook wel met mijn werk. Misschien ga ik vaste momenten plannen, bijvoorbeeld op zondagmiddag of maandagavond. Maar ik moet nog even kijken wat handig is.”

Meer van Robin

Tijdens zijn opleiding blijven we Robin volgen. Houd onze socials in de gaten voor meer over hoe de opleiding bevalt, hoe Robin het geleerde toepast in de praktijk en hoe hij het combineert met zijn werk en privéleven.
Ben je zelf nieuwsgierig naar wat de opleiding Effectief Leidinggeven voor jou kan betekenen? Lees meer over de opleiding Effectief Leidinggeven.