Door: Annemart Berendse, trainer en coach
“Man, wat een gedoe! De één wil niet komen, de ander wil niet meer online vergaderen. Ik word gek van dat hybride werken, ik ben alleen maar bezig met praten met medewerkers. Zo kom ik toch niet toe aan mijn werk?” Dat was Erik, net manager bij een grote bank en deelnemer aan een training over leidinggeven. Hij kreeg veel bijval en de voorbeelden vlogen over de tafel. Lastige gesprekken met fervente thuiswerkers over het nut van op kantoor komen, gedoe over de vorm van het werkoverleg, en mag je nu wel of niet tijdens werktijd naar het strand? Knetter werden ze ervan, mijn deelnemers, allemaal net gestart met leiding geven aan teams.
Na bijna twee jaar fulltime vanuit huis werken, zijn we weer richting kantoor gegaan. Sommige medewerkers kunnen niet wachten en kloppen driftig aan de poort. Voor hen is thuiswerken nog net niet gelijk aan eenzame opsluiting, maar héél veel scheelt het niet.
Voor anderen is terug naar kantoor het opgeven van gewonnen vrijheid. Want wat is er nou lekkerder dan ‘s morgens zo vanuit je bed met een kop koffie achter je computer rollen? Hoezo reistijd? En privé en werk kunnen prima door elkaar. Sterker nog, ook vanuit Thailand op een strand kan je prima aan een Teams-vergadering deelnemen of een beleidsplan schrijven, toch?
Niemand had er drie jaar geleden aan gedacht dat thuiswerken op zo’n korte termijn zo’n vlucht zou nemen. Maar zoals we twee jaar geleden hebben moeten wennen aan het online werken, zo is het weer terugkeren naar kantoor ook een nieuwe stap.
Want ineens is het kantoor niet meer zo heilig. Natuurlijk, elkaar zien is prima. Maar die grote klus, die kan ik toch ook thuis doen? Veel rustiger! En met alle zorgtaken thuis, kan ik dan niet gewoon helemaal thuisblijven? Vragen die we 3 jaar geleden nog als toekomstmuziek voor ons uit schoven, zijn nu aan de orde van de dag.
De overgang naar hybride werken creëert voor leidinggevenden een nieuwe uitdaging, die absoluut anders is dan de overgang van kantoor naar thuiswerken. Het nut van het kantoor hebben we anders leren ervaren, en er is geen harde scheidslijn meer tussen thuis en kantoor. Dus wat betekent het kantoor voor jouw team? Een clubhuis? Een uitvalsbasis? Een thuis? En wat betekent dat voor jouw rol als manager?
Bij hybride samenwerken is er één aspect van de manager heel zichtbaar geworden: je verantwoordelijkheid voor het faciliteren van het teamgevoel, terwijl je veel minder fysiek samen bent. Hybride samenwerken vergt het opnieuw kijken naar hoe je wilt en kunt samenwerken. Wat maakt dat de samenwerking meerwaarde heeft? Wat maakt een team van al die individuen?
Jij als manager hebt nu meer dan ooit de taak om op teamvorming een visie en een plan te hebben, en dat bovendien ook nog expliciet in de praktijk te brengen.
In de training kwam de discussie op gang. En al snel werd duidelijk dat er veel verschillen waren. In de consultancy is thuiswerken nu eenmaal anders dan bij een bouwbedrijf. Een brug bouwen doe je niet achter je keukentafel. En ook de deelnemers zelf hadden wel behoefte aan thuiswerken of werken vanuit het buitenland. Maar welk effect heeft dat op je medewerkers? En wat vindt je organisatie ervan?
Deelnemers spraken met elkaar over hun eigen rol en hoe zij naar hun team keken. Aanvoerder van een elftal, coach die motiveert, trekker van de kar; alle metaforen kwamen langs. Meer praktische ideeën volgden al snel. Eén dag per week iedereen op kantoor, elkaar met zijn tweeën of drieën ontmoeten op een andere locatie dan kantoor en andere keuzes maken in de vorm van vergaderen (bijvoorbeeld iedereen online, of je nu thuis werkt of op kantoor). Daarnaast werd het duidelijk dat de deelnemers in hun agenda veel meer bewust tijd wilden gaan maken om in contact te komen met medewerkers. Waar vroeger de koffieautomaat de plek was om uit te vinden hoe het met iemand ging, is dat nu veel meer ingepland. Waar nodig ga je wellicht thuis even langs.
Aan het eind van de training was het Erik het wel duidelijk: aandacht voor het team en het teamgevoel is nu een expliciet deel van zijn werk geworden. Hij heeft tijdens de lunch nog de koe bij de horens gevat. Eén van zijn medewerkers zat niet zo lekker in zijn vel. Morgen zou hij met hem een overleg via Teams hebben om het daarover te hebben. Erik heeft het omgezet naar een wandeling in een bos in de buurt. Want dichtbij zijn, daar heb je geen kantoor voor nodig.
Annemart is trainer, coach en facilitator bij haar eigen bedrijf Berendse Management & Training. Haar focus in een organisatie ligt op het ontwikkelen en versterken van de organisatie door de aandacht voor verbindend en authentiek leiderschap, samenwerken en open communicatie.
In onze managementpodcast ‘En opeens ben je manager’ praat host Sander Denneman met jonge én ervaren managers over hun eerste stappen als leidinggevende. En voor duiding, inzichten en theorie schuift er iedere week ook een managementexpert aan. In de aflevering ‘Waar is mijn team?’ spreekt Sander met zijn gasten Ruben Tromp (die eerder in verschillende managementfuncties bij Bol.com werkte) en managementexpert Annemart Berendse over (deels) werken op afstand. Hoe kun je dit nog effectiever laten verlopen? En hoe creëer je nou echt dat teamgevoel als je niet meer 40 uur per week bij elkaar zit?
Je vindt de podcast ‘En opeens ben je manager’ (aflevering: ‘Waar is mijn team?’) op onze podcastpagina.