Menu
ISBW logo

Als manager ben je geen baas maar een facilitator

Door Rob Rijbroek, directeur ISBW
De tijd waarin management vooral ging om het boeken van resultaten is voorbij. Moderne werknemers willen meer dan alleen maar taken uitvoeren en targets halen. Wie zijn personeel nog altijd op die manier behandelt, heeft waarschijnlijk te maken met een hoog verloop.

Niet moeten, maar willen

Werkend Nederland anno 2023 wil een baan met een hoog werkgeluk en zingeving. Daarnaast moet er ook altijd ruimte zijn voor persoonlijke groei, want anders stappen de werknemers over naar een andere baan. Die mindset—vooral tekenend voor jonge generaties, de werkenden van de toekomst—maakt dat management anders is dan vroeger.

De manager krijgt geen respect puur op basis van autoriteit. Sterker nog, wie zich te autoritair gedraagt, kan een flinke dosis weerstand verwachten. Organisaties die ook in de toekomst succesvol willen blijven moeten investeren in een werksfeer waarin werknemers niet alleen moeten, maar ook willen en vooral ook ervan overtuigd zijn dat ze het kunnen.

Van potentie naar competentie

Wie binnen zijn organisatie zo’n houding weet te stimuleren, staat sterk in een wereld die onderhevig is aan turbulente veranderingen. Gemotiveerde medewerkers zijn niet alleen effectiever in hun werk, maar ook loyaal, flexibel en weerbaar. Koester talent, zodat het niet van je wegloopt. In deze krappe arbeidsmarkt is dat belangrijker dan ooit. Getalenteerde medewerkers die overal tegen een muur oplopen hebben binnen no-time een andere baan.

De kunst is om als manager niet alleen naar iemands huidige capaciteiten te kijken. Trek ook die bak met potentie open. Wat heeft iemand nodig om van potentie een competentie te maken? Een coachende manager zoekt actief naar een antwoord hierop, om vervolgens de ruimte te creëren om die ontwikkelslag te maken.

Bij coachend leiderschap hoort ook een zekere mate van experimenteren. Soms moet een medewerker zelf vallen, opstaan en weer doorgaan om te kunnen groeien. Als manager moet je dan niet in de weg gaan staan maar een ondersteunende rol aannemen.

Wie relevant wil blijven, moet coachen

Bovenstaande blijkt vaak nog lastig bij grote of oudere organisaties die vastgeroest zitten in een vorm van bureaucratie waarin weinig ruimte is voor nieuwe ideeën of persoonlijke ontwikkeling. In de praktijk zijn het vooral start-ups en kleinere organisaties die dit beter doen en daardoor sneller de nodige innovaties doorvoeren om ook in de toekomst nog relevant te blijven.

De grote bedrijven kunnen niet langer achterblijven. De werkvloer wordt straks overheerst door generaties die aan een langzame, logge bureaucratie geen boodschap meer hebben. Wie nu alvast begint met het stimuleren van coachend leiderschap, heeft straks een belangrijke voorsprong.

Geen klassieke baas, maar rolmodel

Feike Sijbesma, CEO van farmaceutisch bedrijf DSM is hier al langere tijd mee bezig en laat zien hoe het ook binnen een grote organisatie kan. Zo zette hij initiatieven op als DSM Academy en het DSM Leadership Development Programma om de talentontwikkeling van zijn personeel te blijven stimuleren. Sijbesma legt zijn eigen ideeën niet op, maar luistert juist naar zijn medewerkers en verwerkt hun feedback zoveel mogelijk in het besluit. Hij ziet zichzelf niet als klassieke baas, maar als facilitator.

Sijbesma is als coachend leider een voorbeeld voor de rest van zijn bedrijf. Medewerkers zien hem niet alleen als leidinggevende, maar ook als rolmodel. Coachende leiders laten zien dat ze feedback belangrijk vinden en doen er ook echt wat mee. Zo stimuleren ze medewerkers om hetzelfde te doen. Alleen op die manier kan een organisatie ook in de toekomst blijven groeien.

Ontwikkel je tot coachend leider

Effectief coachend leiderschap is makkelijker gezegd dan gedaan. Als managers moeten we hier constant bij stilstaan en vooral ook aan onze eigen ontwikkeling blijven werken. Spijker in korte tijd je coachingskills bij met de HBO Module Coachingsvaardigheden, of bekijk al onze opleidingen en trainingen over coaching. Neem jij de eerste stap naar effectiever coachend leiderschap?

Waar ligt jouw kracht als manager? Doe de test!

Naast de rol van de coach zijn er nog meer rollen waar je als manager in je werk mee te maken krijgt. Je bent afwisselend coach, ondernemer, organisator en leider. Ben jij benieuwd in welke rol jij op dit moment uitblinkt en wat jouw valkuilen zijn? Doe de gratis assessmenttool en ontdek jouw talenten als leidinggevende.