Menu
ISBW logo

“Je kunt altijd nieuwe dingen leren”

Simone van Rijn is locatiemanager bij Partou. Zij volgt momenteel de opleiding Effectief Leidinggeven bij ISBW. Waarom koos ze voor deze functie? En wat wil ze bereiken als manager? Simone: “Ik vind het belangrijk om er voor mijn team te zijn.”

Verdieping

Inmiddels werkt Simone al 21 jaar in de kinderopvang. “Ik ben begonnen als pedagogisch medewerker op de groep. Ik ben doorgegroeid naar assistent-locatiemanager en ben nu een jaar als locatiemanager aan de slag.”
Onlangs is ze gestart met de opleiding Effectief Leidinggeven. “Vanuit mijn functie vind ik het belangrijk om me meer te verdiepen. Ik heb nog niet eerder een managementopleiding gevolgd, dus het leek me wel fijn om hier wat meer handvatten voor te krijgen. Bijvoorbeeld voor hoe je een team coacht. Toen ik hoorde over deze opleiding, dacht ik: mooi, hier ga ik aan meedoen.”

‘Gewoon doen’

Simone had al veel ervaring met op de groep staan als pedagogisch medewerker. “Op een gegeven moment was ik wel toe aan een andere uitdaging. Maar écht manager worden was niet mijn ambitie. Ik werd toen assistent-locatiemanager. Dat was ook een prettige functie, want dan zit je er een beetje tussenin. Je hebt niet helemaal de eindverantwoordelijkheid.”

Inmiddels is ze toch manager geworden: wat is er veranderd? “Toen ik assistent-locatiemanager was, zei de locatiemanager die ik toen hielp: ‘Simone, dat kun je echt wel!’. Er waren twee leuke kleine locaties in de buurt waar ik het kon uitproberen. Ik dacht toen: weet je wat, ik probeer het gewoon. Ik werd goed begeleid en had achter de schermen iemand om op terug te vallen. Dus toen ben ik het gewoon gaan doen. Dat is nu bijna een jaar geleden.”

Ze wil andere mensen dan ook zeker meegeven: “Als manager worden je wat lijkt, kijk naar je mogelijkheden. Ga er gewoon voor, je bent nooit te oud om te leren.”

Regelen

Haar huidige functie bevalt goed, vertelt Simone. “Wat ik vooral leuk vind, is zorgen dat de medewerkers het naar hun zin hebben, dat alles goed loopt en dat de ouders tevreden zijn.”
Ook het regelen spreekt haar aan: “Het is totaal anders dan op de groep staan. In het begin was het natuurlijk wel wennen. Als er een collega uitvalt, moet je bijvoorbeeld zorgen dat er iemand anders komt. In deze coronaperiode is personeelstekort een grote uitdaging. Op sommige momenten is het minder leuk om daarmee bezig te zijn.”

Zijn er andere dingen die ze lastiger vindt? “Als manager zijnde moet je wel bereikbaar zijn,” zegt Simone. “Ik vind het wel moeilijk om daar grenzen aan te geven. Een dag bij ons loopt van half 8 tot half 7. Als manager ben je er natuurlijk niet die hele tijd, maar je moet wel de hele tijd bereikbaar zijn.”

Hoe gaat ze daarmee om? “Ik vind het belangrijk om er voor mijn team te zijn. Maar je moet jezelf niet voorbijlopen, je moet jezelf beschermen. Dus soms moet je goede afspraken maken en een goede achterwacht regelen en dan soms alsnog die telefoon uitzetten. Dat ben ik nu wel aan het leren.”

Positieve vibe

In haar 21 jaar in de kinderopvang heeft Simone veel verschillende managers voorbij zien komen. Sommigen hebben echt een indruk op haar achtergelaten. “Ik ken iemand met wie ik op de groep stond, die later manager werd. Ik heb bewondering voor hoe zij dat toen deed. Ze heeft zo’n positieve vibe en neemt mensen echt mee.”
Simone vervolgt: “Hoe zij omging met medewerkers was heel prettig. Er zijn momenten in de kinderopvang dat je echt even zakelijk moet zijn – soms moet er gewoon iets gedaan worden – maar zij was heel goed in uitleggen waaróm dat dan gedaan moest worden. Zo kreeg ze toch iedereen mee.”

Altijd blijven leren

Wat is volgens haar de belangrijkste eigenschap van een goede manager? “Je moet goed met mensen kunnen omgaan, een mensenmens zijn. Je hebt namelijk met zoveel verschillende mensen te maken. Daarbij moet je openstaan voor andere ideeën. En dan moet je tegelijkertijd óók nog rekening houden met de eisen van de organisatie. En goed kunnen plannen…”

Van veel verschillende markten thuis zijn, dus. Simone: “Ik denk dat je altijd wel dingen kunt leren, als je ervoor open blijft staan.” Wat hoopt ze nu te leren in de opleiding? “Ik wil graag meer weten over hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt: hoe je mensen kunt aansturen en zo meer gedaan kunt krijgen, en op welke manier je samenwerken kunt stimuleren.”

Goede werksfeer

Een doel van Simone: haar medewerkers vol plezier naar hun werk te laten gaan. “Natuurlijk heb ik daar niet volledig invloed op. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen werkplezier, maar ik hoop dat ik daar wel aan kan bijdragen. Bijvoorbeeld door een goede werksfeer te creëren. Dat als er iets speelt in het team, dat we het er met elkaar over kunnen hebben en samen kunnen oplossen.”

Ze vervolgt: “En als er medewerkers zijn die meer ambitie hebben, dan wil ik ook graag de mogelijkheid geven om daar iets mee te doen. Sommige medewerkers vinden het het leukste om op de groep te staan, maar anderen willen ook andere dingen. Daar wil ik graag gehoor aan geven.”

Effectief leidinggeven

Ben je zelf nieuwsgierig naar wat de opleiding Effectief Leidinggeven voor jou kan betekenen? Lees meer over de opleiding Effectief Leidinggeven. Of neem direct contact met ons op via 035 – 7 604 800 of via ons contactformulier.