Menu
ISBW logo

ISBW-docent Jelle Benus over actiegericht leren

Als manager ben je verantwoordelijk voor het maken van keuzes en het toepassen daarvan. Bijvoorbeeld om verbeteringen door te voeren. Volgens ons leer je dit pas echt door het te doen, oftewel: door actiegericht te leren. De ISBW Action Learning Methode helpt daarbij. Pas dan kun je écht ervaren hoe interessant en lastig het is om draagvlak te creëren, mensen te motiveren en verbeteringen in stand te houden. Jelle Benus, docent verandermanagement en bedrijfskundige modules, waaronder effectief en inspirerend leiderschap, vertelt hoe hij zijn lessen actiegericht insteekt.

Van passief naar actief onderwijs

Benus komt naar eigen zeggen uit de ‘ISBW-stal’. In de 25 jaar dat hij werkzaam is bij ISBW heeft hij het onderwijs zien veranderen. ‘Onderwijs bij ISBW is vandaag de dag zo anders dan jaren geleden. Toen startte ik mijn bijeenkomsten met een case, behandelde ik de theorie en kwamen helemaal aan het einde pas de werkervaringen van studenten aan bod. Inmiddels is dat compleet omgedraaid. In mijn bijeenkomsten staat de praktijk centraal. Zo begin ik standaard met de algemene vraag: waar loop je tegenaan? Op die manier probeer ik de student en zijn of haar ‘probleem’ centraal te stellen. Hierdoor word je gedwongen om actief deel te nemen. Jouw probleem kan immers misschien wel worden opgelost. Het is een methodiek die ervoor zorgt dat het geleerde veel meer beklijft omdat het direct wordt geanalyseerd én toegepast. Daarnaast los je er échte problemen mee op, wat ontzettend inspirerend is.’

Meer dan alleen zenden

‘Maar ook onderling ontstaat veel meer interactie’, stelt Benus. Volgens hem zijn studenten heel goed in staat om elkaar feedback en adviezen te geven. ‘Als docent ben je dan veel meer sturend bezig. Ik ben tegenwoordig de gespreks- en discussieleider en degene die kritische vragen stelt, in plaats van enkel docent. Natuurlijk probeer ik ze vanuit mijn deskundigheid een spiegel voor te houden, maar het is meer dan alleen zenden. Waar ik vroeger 80% aan het woord was, is dat nu misschien nog maar 20%. Dat komt door die actieve deelname van studenten. Daardoor kunnen zij de theorie bovendien veel beter tot zich nemen, juíst aan de hand van hun eigen praktijkvoorbeelden. Zo trigger ik studenten om na afloop van de les door dezelfde bril te blijven kijken. Zodat ze eenmaal terug op de werkvloer een aha-erlebnis over een bepaald onderwerp ervaren.’

Een geslaagde les

Volgens Benus starten de meeste studenten met een duidelijk doel aan een opleiding bij ISBW. Aangezien de meesten een opleiding met hun werk- en privéleven combineren, moet het ze wel degelijk wat opleveren. ‘Gebrek aan kennis is absoluut de grootste trigger. Behoefte aan nieuwe vaardigheden overigens ook. Zeker bij de leidinggevende modules zie ik dit terug. Aspirant-managers die aan het begin van hun carrière als leidinggevende staan en doorgewinterde managers die zoeken naar verbreding en verdieping.’ Benus ziet het dan ook als groot compliment als zo’n diverse groep na afloop van een les met een glimlach naar buiten loopt. ‘Voor mij is een bijeenkomst pas echt geslaagd als studenten het als zinvol hebben beschouwd. Wanneer ze zeggen dat ze weer een stap verder kunnen in hun werk en weten wat ze moeten doen – blijer kun je mij niet maken.’
 
Hebben jij of je werkgever vragen over onze opleidingen of wil je persoonlijk advies? Bel ons dan op 035 – 2 003 423 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer.