Menu
ISBW logo

Hoe creëer je een veilige werkomgeving? 4 ​​​​tips

Veiligheid is een basisbehoefte van de mens, ook op de werkvloer. Niemand wil werken op een plek waar een oncomfortabele sfeer hangt. Het belang van een veilige werkomgeving is groot; het draagt positief bij aan werkgeluk, gezondheid en prestaties. In een omgeving waar vertrouwen is, mensen elkaar helpen en in hun kracht staan, halen mensen het meeste uit zichzelf.  

Als kapitein van het schip speel jij een grote rol in het realiseren van een veilige werkomgeving. Coachend leidinggeven helpt hierbij. Maar hoe pak je dat aan? Hoe realiseer je als (coachende) manager een veilige werkomgeving? 

Tip 1: Bepaal de kaders voor gewenst ​​​​​​gedrag   

De eerste stap is om het onderwerp hoog op de agenda te zetten. Open het gesprek met het team over de sociale waarden of gedragspatronen die momenteel op de werkvloer aan- of juist afwezig zijn. Welke sociale waarden vinden ze belangrijk? Begeleid het team hier doorheen, bijvoorbeeld met open vragen. Hoe gaan we met elkaar om? Waarin verschillen we van elkaar?  

Door inzicht in en bewustzijn te creëren over de sociale waarden en gedragspatronen die er (moeten) zijn op de werkvloer, zet je stappen naar een veilige werkomgeving. Meer onderlinge kennis over wat teamleden belangrijk vinden, leidt tot meer begrip, respect en een betere samenwerking. Het is aan jou als manager om op basis van deze gesprekken duidelijke kaders of beleid neer te zetten over hoe mensen in het team met elkaar omgaan.  

Tip 2: Geef het goede voorbeeld 

Vertrouwen en openheid zijn de basis ingrediënten (aan elkaar) voor een veilige werkomgeving. Mensen willen kunnen vertrouwen op de mensen met wie én voor wie ze werken. Ze verwachten van jou als manager dat je authentiek en eerlijk bent. Als kapitein ben je ook onderdeel van de bemanning. Houd jezelf dus geregeld een spiegel voor en reflecteer op je eigen gedrag. Hoe open en benaderbaar stel je jezelf op? Waar loop je tegenaan? Waar zou je als manager nog verder in kunnen ontwikkelen? 

Deel je inzichten met het team. Juist door dit soort kwetsbaarheden te delen, geef je een signaal dat hier ruimte voor is. Je neemt de drempel weg voor jouw team om open te zijn over gevoelens. Goed voorbeeld doet volgen. Niemand is perfect, dus draag dat uit en geef het team het vertrouwen hetzelfde te doen en zo stuk voor stuk bij te dragen aan een open werksfeer.  

Tip 3: Handel bij onveilige situaties   

Op iedere werkvloer ontstaan er vroeg of laat situaties waarin de vastgestelde kaders van sociale waarden worden opgerekt of overschreden. Dit zijn meestal ongemakkelijke en moeilijke situaties, die vaak onder het tapijt worden geveegd. Het is immers niet makkelijk om in dit soort situaties direct de koe bij de horens te vatten en te handelen. Maar dat is wel waar je als manager het verschil kunt maken om een veilige werkomgeving te waarborgen.  

Ga daarom direct in gesprek met het team als iemand zich niet aan de regels houdt en grenzen overschrijdt. Hoe zouden zij behandeld willen worden in deze situatie? Zorg ervoor dat je duidelijk en consistent bent tijdens zo’n gesprek en wacht er niet te lang mee. 

Coachingsvaardigheden zoals open vragen stellen, goed luisteren én onpartijdig blijven zijn in deze gesprekken enorm waardevol. Hiermee ben je in staat moeilijke situaties om te zetten naar leermomenten, er lessen uit te trekken en waar nodig de afgesproken gedragskaders aan te scherpen.  

Tip 4: Blijf in gesprek  

De werkvloer is dynamisch; mensen komen en gaan. Dat heeft invloed op de werksfeer. Laat die veilige werkomgeving dus op de agenda staan. Maak het bijvoorbeeld onderdeel van het onboardingsproces en blijf in gesprek over sociale waarden met het team. Wees als manager nieuwsgierig en betrokken, zodat je weet wat er speelt binnen het team.  

Stimuleer daarnaast ook de onderlinge dialoog tussen medewerkers. Dit voorkomt dat mensen elkaar vermijden uit angst, onbekendheid of onbegrip en stimuleert samenwerken in verschillende samenstellingen. En dat zorgt voor een florerend team dat goede resultaten neerzet.  

Menselijke kant van leidinggeven 

Het creëren van een veilige werksfeer is niet makkelijk. Het vereist een menselijke kant van leidinggeven, waarin communicatie, openheid, kwetsbaarheid en onderling vertrouwen centraal staan. Een veilige werksfeer ontstaat helaas niet vanzelf. Jij moet als manager iedere dag opnieuw het schip op koers houden en de juiste kant op sturen.  

Goede coachingsvaardigheden helpen je hierbij. Of je nu net begonnen bent als manager, of al jaren aan het roer van een team of afdeling staat, we begeleiden je graag in het (verder) ontwikkelen van deze vaardigheden. Bijvoorbeeld met een passende opleiding of training of persoonlijk advies. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer over onze coachingsopleidingen en -trainingen.