Menu
ISBW logo

De manager als leider

Inspelen op verandering

Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het tweede deel uit de serie: wat houdt de rol van leider in?

Het voortouw nemen

Een goede manager heeft een stevige visie en toont initiatief om zaken aan te pakken. Als leider innoveer je en zie je waar kansen liggen. Ook weet je hoe je veranderingen succesvol invoert. En je inspireert jouw mensen om in die veranderingen mee te gaan.
 
Het is als manager jouw verantwoordelijkheid om de innovaties en veranderingen te leiden – ook als er bij je medewerkers in de eerste instantie weinig draagvlak voor is. Je focust je op het mogelijk maken van aanpassingen in de situatie zoals hij is. En je zoekt continu naar nieuwe manieren om je doelen te bereiken. En die weerstand? Die hoef je niet persoonlijk op te vatten. De weerstand is tegen de verandering, niet tegen jouzelf. Belangrijk is wel dat je eventuele kritiek van je medewerkers erkent. Dat neemt de spanning weg.
 
Bij leiderschapsrol hoort natuurlijk ook het inspireren van medewerkers: evengoed bij de dagelijkse werkzaamheden. Als je jouw visie enthousiasmerend deelt en jouw werk integer doet, moedig je je medewerkers aan om ook het beste uit zichzelf te halen.

De belangrijkste taken in de leidersrol

Kruip je als manager in de leidersrol? Dan zijn dit je belangrijkste taken:
 
Veranderen: in de leidersrol ben jij verantwoordelijk voor veranderingen. Veranderingen die je zelf hebt bedacht, maar ook de veranderingen die je vanuit de organisatie moet doorvoeren. Jij moet er dan voor zorgen dat ook je medewerkers begrijpen wat er van ze wordt verwacht, en waarom dit belangrijk is.
 
Innoveren: in deze rol ben je bezig met innoveren. Je bedenkt hoe je efficiënter kunt werken, je vindt verassende oplossingen voor problemen en nieuwe manieren om je team of afdeling beter te laten presteren. Hierbij moet je keuzes durven maken en outside the box kunnen denken.
 
Inspireren: je verandert niets met strenge regels en procedures. Je krijgt je medewerkers alleen mee als zij het zelf wíllen. Zorg er daarom voor dat je hen inspireert. Dit doe je met een goed verhaal en een grote dosis positieve energie, maar ook gewoon door te dóen. Want goed voorbeeld doet goed volgen.

Wat is er goed aan deze rol?

  • Jij kunt je medewerkers enthousiasmeren en betrekken bij nieuwe plannen
  • Je weet hoe je mensen gerust moet stellen
  • Je draagt je ideeën en plannen over
  • Je loopt voorop en positioneert jezelf als leider
  • Je inspireert je medewerkers om het beste uit zichzelf te halen

Wat zijn de valkuilen in deze rol?

  • Je kunt ook te veel enthousiasme tonen over iets waarvoor nog weinig draagvlak is: hierdoor kun je als onrealistisch worden gezien
  • Het is mogelijk om manipulatief over te komen
  • Bij het nemen van risico’s en het afgaan op je intuïtie moet je oppassen dat je niet te impulsief wordt
  • Als je altijd heel snel beslissingen maakt en snel handelt, is er geen ruimte voor inbreng van anderen of alternatieven

Hoe vermijd je deze valkuilen?

  • Denk systematisch na over je volgende stap en deel je denkstappen met je team of afdeling
  • Analyseer data grondig en kijk naar de details, in plaats van je te laten leiden door emoties
  • Kweek empathie en luister goed naar je medewerkers en hun ideeën
  • Betrek anderen bij het maken van je keuzes
 

Beter worden in de leidersrol

Door je bewust te zijn van deze rol en de taken en valkuilen die hierbij horen, kun je jezelf verbeteren als leider. Welke van deze taken beheers jij al heel goed? En in welke taken moet je nog meer groeien?

Je kunt met je ontwikkelpunten aan de slag door bijvoorbeeld meer energie te besteden aan deze taken. Je kunt natuurlijk ook een opleiding volgen om je te verbeteren. Dat hoeft trouwens niet alleen als je het nog moeilijk vindt: als je juist al sterk bent in het leiden van je team, kun je dat natuurlijk ook verder uitbouwen.

Opleidingen voor de leidersrol

Wil jij actief aan de slag met de vaardigheden die bij de rol van leider horen? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen waarmee je jezelf ontwikkelt in de rol van leider. Bijvoorbeeld met deze drie opleidingen:

Verandermanagement – ontdek de verschillende veranderstrategieën, implementeer ze effectief en krijg je medewerkers mee.
Post HBO Strategisch management voor overheid en non-profit – krijg zicht op de veranderende rol van de overheid en de invloed hiervan op jouw eigen organisatie.
Marketingmanagement – leer als marketingmanager een succesvol marketingplan opstellen en je medewerkers inspireren.
 
Twijfel je welke opleiding het best bij je doelen past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 035 - 7 604 800 of via ons contactformulier.

Meer over de verschillende rollen

Leider is slechts een van de verschillende rollen die je als manager aanneemt. ISBW heeft alle verschillende rollen gebundeld in het ManagerOntwikkelModel®. Dit model is bedoeld om je te helpen een bekwame en veelzijdige manager te worden. Benieuwd? Vorige maand belichtten we de rol van coach, en volgende maand verschijnt het volgende deel uit onze serie online: we bespreken de rol van ondernemer. Houd dit blog in de gaten, of je inbox voor onze nieuwsbrief. Nog niet geabonneerd? Je kunt je abonneren door je e-mailadres onderaan deze pagina in te vullen.

Kun je niet wachten tot het volgende deel van de serie online komt? Download gratis onze whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.