Menu
ISBW logo

De manager als coach

Ontwikkelen van medewerkers

Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het eerste deel uit de serie: wat houdt de rol van coach in?

Alles uit je medewerkers halen

Of je nu een vast team hebt of in projecten met wisselende teams werkt: managen blijft een mensgericht vak. Je wilt je medewerkers boven zichzelf uit laten stijgen en beter laten worden in hun werk. Daarom ondersteun je je medewerkers in hun ontwikkeling. Je begeleidt ze bij het opdoen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden en attitude.

Coachen kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door feedback te geven of door de juiste prikkelende vragen te stellen, maar ook door opdrachten uit te kiezen die hem of haar stimuleren om een extra stap te doen. Hierbij is het belangrijk dat je goed weet wat het niveau van je medewerker is: als je werk geeft dat te moeilijk of juist te makkelijk is, raakt hij of zij gedemotiveerd.

De belangrijkste taken in de coachrol

Als je je team coacht, hebt je verschillende taken. Dit moet je doen om in de rol van coach te kruipen:
 
Samenwerken: als manager werk jij samen met je team. Maar je zorgt er ook voor dat de teamleden onderling goed met elkaar kunnen samenwerken, ook als jij er niet bent. Hier moet je wel een goede basis voor creëren. Zorg voor gelegenheid, kweek teamspirit en leer vaardigheden aan die nodig zijn om effectief samen te werken.
 
Ontwikkelen: je bent een belangrijke factor in de ontwikkeling van je medewerkers. Je helpt ze om zichzelf uit te dagen en boven zichzelf uit te stijgen – telkens weer opnieuw. Je geeft feedback én complimenten. Zo worden hun kennis en vaardigheden uitgebreid en worden ze steeds beter in hun werk.
 
Coachen: in de coachrol begeleid je je medewerkers bij hun taken. Je motiveert en stimuleert ze om de taken goed uit te voeren. Je beantwoordt hun vragen en geeft tips. Zo krijgen ze de taak niet alleen gedaan, maar houden ze er ook nog eens een goed gevoel aan over.

Wat is er goed aan deze rol?

  • Je gebruikt je inlevingsvermogen om je medewerkers te coachen en te helpen
  • Je besteedt aandacht aan het steunen en complimenteren van medewerkers
  • Je bent toegewijd
  • Je geeft je team vertrouwen

Wat zijn de valkuilen in deze rol?

  • Je moet uitkijken dat je niet te toegeeflijk wordt
  • Je taakgerichtheid wordt lager door de nadruk op relaties
  • Iemand steunen kan overkomen alsof je het eens bent met de keuzes die diegene maakt, terwijl dat niet per se zo is

Hoe vermijd je deze valkuilen?

  • Verstevig je opstelling en reageer assertief
  • Wees niet bang om je eigen standpunten te uiten
  • Houd je eigen emoties bij het coachen op de achtergrond

Beter worden in de coachrol

Door je bewust te zijn van deze rol en de taken en valkuilen die hierbij horen, kun je jezelf makkelijk verbeteren als coach. Welke van deze taken beheers jij al heel goed? En in welke taken moet je nog meer groeien?
Je kunt met je ontwikkelpunten aan de slag door bijvoorbeeld meer energie te besteden aan deze taken. Je kunt natuurlijk ook een opleiding volgen om je te verbeteren. Dat hoeft trouwens niet alleen als je het nog moeilijk vindt: als je juist al sterk bent in coachen, kun je dat natuurlijk ook verder uitbouwen.

Opleidingen voor de coachrol

Wil jij actief aan de slag met de vaardigheden die bij de rol van coach horen? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen waarmee je jezelf ontwikkelt in de rol van coach. Met onderstaande opleidingen lukt het jou om alles uit je medewerkers te halen. Twijfel je welke opleiding het best bij je doelen past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 035 - 7 604 800 of via ons contactformulier.

Psychologie en coaching – leer je collega’s en medewerkers beter te begeleiden met psychologische inzichten en coachingstechnieken.
Post HBO Inspirerend leidinggeven en coaching – ga aan de slag met vaardigheden als het meekrijgen van mensen, coaching, effectieve gesprekstechnieken en omgaan met weerstand.
Coachend leidinggeven en beïnvloeden – haal het beste uit jouw medewerkers door jouw leiderschapskwaliteiten en beïnvloedingsvaardigheden te verbeteren.

Meer over de verschillende rollen

Coach is slechts een van de verschillende rollen die je als manager aanneemt. ISBW heeft alle verschillende rollen gebundeld in het ManagerOntwikkelModel®. Dit model is bedoeld om je te helpen een bekwame en veelzijdige manager te worden. Benieuwd? Volgende maand komt het volgende deel uit onze serie online: we bespreken de rol van leider. Houd dit blog in de gaten, of je inbox voor onze nieuwsbrief. Nog niet geabonneerd? Je kunt je abonneren door je e-mailadres onderaan deze pagina in te vullen.
Kun je niet wachten tot het volgende deel van de serie online komt? Download gratis ons whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.