Menu
ISBW logo

De eindejaarsgesprekken komen er weer aan

Het is weer de tijd van de eindejaarsgesprekken. In veel gevallen gaat het dan om beoordelingsgesprekken met je medewerkers of teamleden. Maar het kan ook om een functioneringsgesprek gaan. In beide gevallen is het belangrijk dat je goed bent voorbereid.

Een beoordelingsgesprek is vooral eenrichtingsverkeer. Jij beoordeelt het functioneren van je medewerker tijdens het afgelopen jaar. Jij bent vooral aan het woord. De ander mag wel reageren, maar dit heeft geen invloed meer op de beoordeling want die staat vast. 

Bij een functioneringsgesprek is sprake van tweerichtingsverkeer. Het moet een echt gesprek worden. Samen met de werknemer bespreek je de ontwikkelingen binnen het bedrijf en hoe de medewerker daarin meegaat. 

In beide gesprekken is het geven van feedback belangrijk en in het functioneringsgesprek is ook het ontvangen van feedback belangrijk. Ook het stellen van doelen is essentieel. Je medewerker moet natuurlijk weten waarop hij of zij wordt beoordeeld. Daarbij gaat het uiteraard om het functioneren, het behalen van doelen en het ontwikkelen van vaardigheden. Zo kun je de beoordeling ook baseren op feiten en niet op de persoon.

5 tips

Hieronder zetten we in het kort 5 praktische tips op een rijtje die je helpen bij de voorbereiding op de beoordelingsgesprekken:

  1. Stel duidelijke doelen
  2. Geef het hele jaar door feedback
  3. Beoordeel op functioneren
  4. Houd het bij de feiten
  5. Gebruik een beoordelingsformulier


Wat voor gesprek het eindejaarsgesprek ook is, een beoordelingsgesprek of een functioneringsgesprek, communicatievaardigheden zijn onmisbaar. Luisteren, feedback geven, feedback ontvangen, motiveren, beïnvloeden en onderhandelen zijn daar allemaal onderdeel van. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende trainingen en opleidingen: Training Effectief Communiceren met NLP; Training Feedback Geven en Ontvangen; HBO Training Persoonlijke Effectiviteit en Communicatie.

Of vind in 6 stappen jouw managementtraining of -opleiding.