Menu
ISBW logo

De 7 eigenschappen van een goede leidinggevende

Het is de droom van elke manager: een goede leidinggevende zijn. Maar je succes als leider van een team of afdeling hangt van verschillende factoren af. En dat is niet zo wonderlijk, aangezien de leidinggevende van vandaag van vele markten thuis moet zijn. Je geeft leiding aan een of meerdere personen, moet cruciale beslissingen nemen, bewaakt de effectiviteit van de werkzaamheden en bent steevast in de minderheid. Om zo’n verantwoordelijke rol goed te vervullen, heb je een breed scala aan skills nodig. Bezit jij deze zeven eigenschappen? Dan ben jij een goede leidinggevende!

1. Je houdt van mensen

Voor een leidinggevende is het belangrijk om de effectiviteit van anderen op gang te brengen. Dit betekent dat je deze mensen moet motiveren, begeleiden en inspireren. Dit doe je niet door de mensen onder je op hun vingers te tikken of af te blaffen, maar door professioneel te communiceren en jouw medewerkers te behandelen als mens. Kortom: om goed leiding te kunnen geven, moet je van mensen houden.

2. Je bent ondernemend

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.’ Misschien is deze uitspraak cliché, maar het is wel waar. Als je als leider bepaalde dingen doet, omdat je die altijd al zo deed, verandert er binnen jouw team en in de totale organisatie niets. Verander dingen die niet werken en laat ook medewerkers meedenken en experimenteren. Jij als leider krijgt zo nieuwe inzichten en de medewerkers groeien mee.

Uiteraard moet je ervoor waken dat je voldoende draagvlak creëert voor de veranderingen die jij door wilt voeren. Medewerkers kunnen het soms best lastig hebben met een nieuwe manier van werken. Heb hier aandacht voor en leer stresssituaties en weerstand op tijd herkennen. Effectief veranderen gaat altijd gepaard met een goed inzicht in het effect van deze veranderingen op het gedrag en de emotie van je werknemers. Een goede leidinggevende verandert dus niet zomaar, maar weet het hele team te motiveren om vernieuwing te omarmen.

3. Je kunt coachen

Een goede leider weet waar de valkuilen van zijn medewerkers liggen, maar ook waar de krachten liggen. En dit laatste moet je als leidinggevende altijd scherp hebben. Goed coachen wil zeggen dat je de talenten van een medewerker stimuleert en hem of haar zo verder laat groeien. Maar hoe groei jij eigenlijk in deze rol? Hoe help je je medewerkers om alles uit zichtzelf te halen? Door jouw coachingsvaardigheden bij te spijkeren leer je een aantal handige methodes om jouw werknemers effectief te coachen naar betere prestaties.

4. Je kunt luisteren

Het is algemeen bekend: luisteren is moeilijker dan praten. Als leidinggevende scoor je punten bij je medewerkers als je empathisch luistert naar hun behoeften. Een leider die zichzelf graag hoort praten, is vooral met zichzelf bezig en als manager wil je juíst dat je medewerkers hun werk goed kunnen uitvoeren. Ga in gesprek met de medewerker en luister, stel de waaromvraag en faciliteer, zodat werknemers hun werk optimaal kunnen uitvoeren.

5. Je bent authentiek

Oftewel: je bent jezelf. Medewerkers zijn slim genoeg om door toneelstukjes heen te prikken. Voer geen acts op om aardig gevonden te worden, maar wees betrouwbaar, eerlijk en realistisch. Wees je bewust van jouw persoonlijke kracht en uitstraling op je team. Zo weten medewerkers wat ze aan je hebben en weet jij wat je aan je medewerkers hebt. Dit zorgt voor een goede werkverhouding.

Om jezelf te kunnen zijn, is het allereerst belangrijk om goed te weten wat jouw sterke punten precies zijn, welke leiderschapsstijl jou het beste ligt en wat voor effect jouw gedrag heeft op je werknemers. Een goede leidinggevende toont daarom sterk persoonlijk leiderschap. Want hoe kun jij goed leidinggeven aan anderen, zonder eerst stevig in je eigen schoenen te staan?

6. Je houdt overzicht

Als leider is het belangrijk om te weten welke taken en verantwoordelijkheden er bij jouw medewerkers liggen. Ook weet je welke capaciteiten jouw medewerkers bezitten. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaalde medewerker meer verantwoordelijkheid aan kan? Geef deze dan ook. Jij kunt delegeren en je houdt je medewerker op die manier betrokken en gemotiveerd. Kortom, weet wat er speelt binnen het team en geef de leiding ook eens weg.

7. Je bent transparant

Hoewel je als leider eindverantwoordelijk bent voor je team, wil dat niet zeggen dat je op eenzame hoogte moet acteren. Samenwerken en vertrouwen zijn daarbij belangrijke skills, want een bedrijf help je pas naar de top als je een sterk team hebt. Een belangrijke eis om samen te kunnen werken is transparant zijn. Wees open over de besluitvorming en welk doel je nastreeft. Het is bekend dat teams die weten waar ze naartoe werken, veel meer betrokken zijn en beter kunnen samenwerken.

Jouw eigenschappen als goede leidinggevende verder ontwikkelen?

Hoewel het hebben van deze zeven eigenschappen je absoluut op weg helpt, is het zijn van een goede leidinggevende nog niet zo eenvoudig. Wil je meer weten over de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om een effectieve mensgerichte manager te worden? Download dan nu gratis onze whitepaper ‘Effectief managen: de antwoorden op de meest gestelde vragen van startende managers’. Hierin geven we antwoord op de belangrijkste vragen waar je als (startende) leidinggevende mee worstelt.